Halo 4: Forward Unto Dawn (2012)

Regie: Stewart Hendler | 80 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Tom Green, Anna Popplewell, Enisha Brewster, Ayelet Zurer, Masam Holden, Mike Dopud, Iain Belcher, Osric Chau, Kat de Lieva, Daniel Cudmore, Chris Shields, Max Carver, Ty Olsson

In de videogamewereld is de ‘Halo’ franchise erg bekend. De PlayStation werd groot met series als ‘Metal Gear Solid’ en ‘Ratchet & Clank’, terwijl de Xbox het van ‘Halo’ moest hebben. De verschijning van een nieuw deel in de saga is altijd een evenement. De hype is groot en je ontkomt er niet aan. Om de release van ‘Halo 4’ – dat op 6 november 2012 verscheen – kracht bij te zetten, werd een webserie opgezet. In vijf afleveringen van een kwartier lang, kreeg je alvast een voorproefje van wat je in ‘Halo 4’ te wachten staat: keiharde oorlog in de ruimte. Deze vijf episodes zijn nu gebundeld en als speelfilm op de markt gebracht.

Op de militaire academie van de UNSC (United Nations Space Command) wordt een groep jonge cadetten klaargestoomd. Een van de militairen in opleiding is Thomas Lasky. Hij twijfelt aan het nut van de naderende oorlog en het leiderschap dat van hem wordt verwacht. Dan wordt de academie plotseling opgeschrikt door een gewelddadige aanval door aliens. De cadetten krijgen hulp van een geheimzinnige bondgenoot: een gepantserde supersoldaat die iedereen kent als the Master Chief.

De zwijgzame Master Chief is het boegbeeld van de franchise. Net als in de games, prijkt zijn beeltenis ook op de cover van deze film. Fans van de gemaskerde held hebben pech, want de rol van Master Chief is minimaal. Het icoon van ‘Halo’ is weliswaar te zien, maar zijn aanwezigheid is van korte duur. In ‘Halo 4: Forward Unto Dawn’ draait het om de cadetten. Deze jonge mensen worden klaargestoomd voor een bikkelharde oorlog en dat besef komt hard binnen. Ze zijn onzeker, vastberaden en bang. Het spel van de cast is sterk. Ook de soundtrack is dik in orde: sfeervol en krachtig, maar nooit te veel aanwezig.

Visueel gezien ziet ‘Halo 4: Forward Unto Dawn’ er goed uit. Er wordt met kleurfilters gewerkt en dat geeft de film een bij vlagen sepia-achtige gloed. Erg mooi. Dat het budget niet al te riant is, is aan de kostuums af te zien. Die ogen een beetje goedkoop, maar qua aankleding valt er weinig te klagen. De decors zien er strak uit en ook het harnas van Master Chief ziet er goed uit. Fans van de franchise en liefhebbers van scifi kunnen deze film gerust een kans geven.

DVD- en blu-ray-release: 20 augustus 2013