HannaHannaH (2007)

Regie: Annemarie van de Mond | 77 minuten | komedie | Acteurs: Maria Kraakman, Antonie Kamerling, Janni Goslinga, Kees Boot, Tanja Jess, Catalijn Willemsen, Barry Atsma, Eva Van der Gucht, Marcel Hensema, Sanne den Hartogh, Eva Damen, Olga Zuiderhoek, Kees Hulst, Paul Geusebroek, John Buijsman, Eva van Kleef, Raúl van Kleef, Dominique Vrijhoef, Steef Verheijen, Luciano Balestra, Bob Seelbach, Beau Meuldijk, Kars Roland, Lisse Roland, Jasmijn Kuipers, Jordy van Hartrop

Een komedie van Nederlandse bodem? Bij sommigen krijgen twijfels direct de overhand. Dat is in dit geval onterecht. Regisseur Annemarie van de Mond is er met ‘HannaHannaH’ in geslaagd een geestig en vlot vormgegeven verhaal neer te zetten met prima acteerprestaties. Zoals in een komedie verwacht mag worden, is de diepgang van het verhaal niet al te groot. Dat hoeft in dit genre geen bezwaar te zijn en wordt hier meer dan gecompenseerd door het enthousiaste spel en het duidelijke plezier waarmee door de gehele cast geacteerd wordt.

De rol van Hannah wordt puik gespeeld door Maria Kraakman die in 2005 al eens een Gouden Kalf won voor haar acteerprestaties in ‘Guernsey’. Ook dit keer kan er volop van haar genoten worden. Zij heeft een zeer expressieve mimiek en bijna vlammend rood haar. De rol van Victor, haar vriendje van – naar het lijkt – voor één nacht, wordt overtuigend vertolkt door Antonie Kamerling. Deze heeft zich, nadat hij in een ver verleden in ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ zijn tv-debuut maakte, ontwikkeld tot een succesvol acteur.

Hannah heeft veel wisselende relaties achter de rug en wil zich vooral niet binden. Zij is min of meer allergisch voor het woord ‘stelletje’. Victor komt bij toeval in de organisatie van het familiefeest terecht, zeer tegen de zin van Hannah in. Bij een dergelijk familiefeest waarin de ouders hun 40-jarig huwelijksfeest vieren hoort natuurlijk ook enig drama. Tijdens de in principe vreugdevolle dag behoren de emoties zich te ontladen. De feestdag dreigt echter geweldig uit de hand te lopen. De gemoederen lopen hoog op, onderhuidse gevoelens van jaloezie en oude nooit vereffende rekeningen dienen zich aan.

Het is een bont gezelschap dat zich op deze dag noodgedwongen toch positief moet gaan gedragen om vader en moeder een fijne dag te bezorgen. De rollen van vader en moeder worden zeer innemend en geloofwaardig gespeeld door gelauwerde acteurs Kees Hulst en Olga Zuiderhoek. Aan hen kun je het neerzetten van dergelijke relativerende types met een flinke portie ironie en een realistische levensbeschouwing met een gerust hart toevertrouwen. Daar valt veel van te genieten. Van pa en ma hoeft het allemaal niet, zo’n feestdag: liever waren zij er zelf op uit getrokken voor een weekendje Terschelling. Maar ja, de kinderen doen zo ontroerend hun best.

Een aardige vondst in het scenario van ‘HannaHannaH’ is dat niet alleen de kinderen, maar ook de ouders een cadeau hebben. Pa en ma spreken voor de kinderen een boodschap in voor een videocamera. Tijdens die opname komen ook hun onderlinge verschillen onverwacht tot uiting en worden ineens onderwerpen uitgesproken die zij tijdens hun 40-jarig huwelijk voor elkaar hebben weten achter te houden.

Tijdens de voorbereidingen voor de dag en ook tijdens de onvermijdelijke puzzeltocht vinden er schermutselingen plaats die tot de gebruikelijke stekeligheden leiden. Broers en zussen die elkaars bloed wel lijken te kunnen drinken, hatelijkheden over elkaars succes en ongeluk, echtelijke ontrouw die door een toeval ineens bekend wordt. De dialogen die hieruit voortvloeien blijven een humoristische en positieve boventoon houden. Hierdoor houdt het geheel veel vaart en joligheid en ontaardt deze komedie uiteraard niet in een ‘Festen’-achtige eindafrekening..

‘HannaHannaH’ is een vlot verhaal met veel humor, maar toch ook met spitse dialogen. Daarnaast is er voldoende afwisseling naar meer ingetogen momenten waarin Hannah en Victor vol twijfels hun relatie van één nacht proberen uit te bouwen tot iets moois.

Geestig en gevat, spitsvondig en gewoon leuk.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 26 april 2007