Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – Harry Potter en de gevangene van Azkaban (2004)

Regie: Alfonso Cuarón | 142 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Robbie Coltrane, Michael Gambon, Gary Oldman, David Thewlis, Richard Griffiths, Pam Ferris, Fiona Shaw, Harry Melling, Adrian Rawlins, Geraldine Somerville, Lee Ingleby, Lenny Henry, Jimmy Gardner, Jim Tavaré, Robert Hardy, Abby Ford, Oliver Phelps, James Phelps, Chris Rankin, Bonnie Wright, Devon Murray, Alan Rickman, Maggie Smith, Matthew Lewis, Dawn French, Tom Felton, Genevieve Gaunt, Emma Thompson, Julie Christie, Timothy Spall

De film ‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban’ is een ware achtbaan voor de ogen. Dit is een aangename verdienste van de nieuwe regisseur Alfonso Cuarón. Chris Columbus, die de vorige twee Harry Potter films regisseerde, vond het na vier jaar filmen welletjes, maar bleef wel aan de set gekluisterd als medeproducent. Maar het verschil tussen de regisseurs is duidelijk te merken. De van oorsprong Mexicaanse Alfonso Cuarón weet, door het gebruik van veel donkerdere tinten, de film een veel meer volwassen uitstraling te geven dan de vorige twee films. Harry en zijn vrienden Ron en Hermione zijn dan ook inmiddels al dertien jaar geworden! Werkelijk volwassen is de film dan ook niet, want Harry Potter blijft natuurlijk in eerste plaats een kinder/tienerfilm, waar volwassenen overigens weer heerlijk van mee kunnen genieten.

Het blijft lastig om een verhaal in een beperkte tijd te vertellen. Zeker als in ogenschouw wordt genomen dat elk vervolg op een laatste boek van Harry Potter een verdubbeling was in dikte van het voorgaande boek. Schrijfster J.K. Rowling heeft Cuarón echter alle ruimte gegeven voor interpretatie en hij is er zeer goed in geslaagd de juiste passages te vervlechten tot een uiterst spannend verhaal. De continue wendingen in het verhaal zijn even verwarrend als vindingrijk en de fantastische monsters zijn weer even geslaagd als vermakelijk of angstwekkend. De totstandkoming van deze wezens vergden dan ook de meeste tijd in het maken van de film. De Hippogriff, de nieuwe vriend van Hagrid, alleen al kostte bijna een jaar om te maken, omdat er meerdere versies van dit half paard/half arend moesten worden gemaakt. Er kwam een lompe versie die over het land loopt en een elegante versie die wegvliegt. Een prachtige ervaring is de vlucht die de kijker op de rug van de Hippogriff mag maken over het water en het land. En als zwarte Caspers zijn ook de Dementors angstaanjagend goed gelukt. De animaties zijn zelfs zo geslaagd dat je gaat twijfelen aan de echtheid van de poes van Hermione en de rat van Ron. Maar deze beestjes zijn dan weer levensecht.

De drie trouwe tovenaarsvrienden zijn duidelijk ouder geworden, waarbij de acteurs zichtbaar met hun karakters zijn meegegroeid. Zij spelen met een groter zelfvertrouwen als tevoren en vooral Emma Watson zet een zeer vermakelijk, pittig toverkolletje neer. Deels is dit te danken aan de inzet van Chris Columbus, die deze jonge acteurs een goede basis gaf. Maar Cuarón heeft de hoofdrolspelers ook de opdracht gegeven een verslag te schrijven over hun karakters, waardoor zij deze beter leerden kennen en zij zich beter in hun karakters konden verplaatsen. En dat zie je terug in de film. Daarnaast spelen de tovenaartjes met grote acteurs naast zich. Gary Oldman, die de rol van Sirius Black aanneemt, is een ster in het spelen van een enge man die later toch ook een zeer sympathieke kant schijnt te hebben. Ook David Thewlis is een nieuw gezicht, die zeer verdienstelijk blijkt te zijn als vriendelijke outcast. Met zijn wijsheid is hij de andere zonderling Harry tot grote steun in zijn zoektocht naar de waarheid. De eveneens nieuwe Emma Thompson speelt op komische wijze de waarzegster Sybil Trelawney. Zij is de nieuwe professor in Divination, waar het heden niet helemaal tot doordringt. Maar ook de vertrouwde acteurs zijn natuurlijk weer van de partij, zij het dat ze deze keer meer op de achtergrond blijven. Professor Snape en Dumbledore zijn de enige die een iets grotere rol toebedeeld hebben gekregen. Michael Gambon vervangt de overleden acteur Richard Harris in zijn rol van Dumbledore. Gambon toont zich, met zijn karakteristieke hoofd en zijn eigenzinnigheid, uiterst geschikt voor deze rol en weet een charismatische grootmeester neer te zetten.

Eigenlijk zijn bijna alle veranderingen die in deze ‘Harry Potter and the Prisoner of Azkaban’ zijn doorgevoerd stuk voor stuk verbeteringen geweest, waarbij het zeer moeilijk zal worden hier een overtreffende film op te laten volgen. Aan Mike Newell, regisseur van ‘Four Weddings and a Funeral’, de eer. Het zal niet makkelijk worden.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 2 juni 2004