Have You Another Apple? – Do You Have Another Apple? (2006)

Regie: Bayram Fazli | 90 minuten | drama, fantasie

‘Do You Have Another Apple?’ is een mooi sprookje. Het grote verschil met Europese sprookjes is dat dit verhaal geen held(in) heeft en ook geen goed einde. Eigenlijk komt de kijker ook niet echt te weten of het goed afloopt, het is een open einde zogezegd. Het sprookje heeft wel een duidelijke vijand. De in het zwart geklede mannen zijn de slechteriken. Zij proberen de macht over een bepaalde stam te krijgen die afgelegen van elkaar in een land wonen. Het land zou Iran kunnen zijn en het zwarte leger zijn huidige regering.

De zogenaamde held is een vrolijk uitziende man die zich niet laat imponeren door wie dan ook. Hij heeft slechts honger en wordt verliefd op zijn tegenspeelster. Ook zij behoort tot deze stam. Samen vluchten ze weg uit de onderdrukte gebieden maar ze worden continu ingehaald door het leger dat de macht wil over alle dorpen en die inmiddels ook op zoek zijn naar hem. De held kan zo hard rennen als een paard en ook eten als een paard. In elk dorp waar hij aankomt vraagt hij om voedsel. De dorpelingen zijn maar op éen ding ingesteld: niet meegenomen worden door het zwarte leger. In deze vaak ridicule en humoristische film proberen ze dit op komische wijze. Het ene dorp houdt zich volslagen stil en slaapt. Het volgende dorp zijn allemaal bedelaars en weer een ander dorp wil vluchten. Maar waarheen? Nergens ontkom je aan het zwarte leger. Hoewel de held op een bepaald moment oppositie wil voeren tegen het leger, vlucht hij als een haas wanneer hij ziet dat zijn plan mislukt.

De regisseur Bayram Fazli gebruikt veel humor en absurdisme om te laten zien hoe hij over de hedendaagse Iraanse samenleving denkt. Zijn denkbeelden stemmen niet hoopvol, hij geeft geen oplossing en laat ook niet zien hoe het zou moeten. In het absurde is deze film juist heel realistisch. Niets menselijks is vreemd, ook niet voor de mensen van deze stam. De regisseur laat misschien wel eerder zien dat onderdrukking tot acceptatie van de situatie leidt. De stammensen passen zich aan hun situatie aan. Daarom kan onderdrukking natuurlijk ook bestaan. ‘Do You Have Another Apple’ is een humoristische film waar je ook veel in zou kunnen zien dat juist somber stemt. De kijker mag kiezen.

Miranda van der Hoek