Heatstroke (2013)

Regie: Evelyn Purcell | 88 minuten | thriller | Acteurs: Stephen Dorff, Maisie Williams, Peter Stormare, Warrick Grier, Calvin Hayward, Svetlana Metkina, Jeanne Nielson, Andrew Roux, Ndalo Stofile

Afrika. Daar heb je hyena’s, slangen en schorpioenen. Je hebt er boeven die op neushoorns jagen. En je hebt er biologen die de hyena’s bestuderen. Al deze zaken komen terug in het misdaaddrama ‘Heatstroke’. Daarin gaat een gescheiden bioloog met zijn Russische vriendin en zijn puberende dochter naar een Afrikaans natuurreservaat om hyena’s te bekijken. Na een gewelddadige confrontatie met een stel neushoornstropers valt het gezinnetje uiteen en is het ieder voor zich.

Interessant gegeven? Zeker. Mooie film? No way. ‘Heatstroke’ is een b-film van het belabberdste soort. 13 in een dozijn is een kwalificatie die deze film niet eens verdient. De karakters hebben geen enkel uitgewerkt trekje maar lopen rond als lege hulzen. De emotionele range van Svetlana Metkina (Tally) is uiterst beperkt, en de emoties die ze laat zien passen dan weer niet bij de juiste scène. Maisie Williams (de dappere Arya Stark uit ‘Game of Thrones’) loopt er als puberdochter Jo consequent bij als een boosaardige gnoom met een lelijk hoedje. Dan hebben we ook nog een stel boeven die zo uit een stripverhaal zijn weggelopen en die zelfs voor stripboeven belachelijk beroerd schieten.

Al het andere in ‘Heatstroke’ wijst op een gebrek aan ambacht. Veel sequenties zijn onhandig en onbedoeld hoekig gemonteerd, de beelden van Afrika zijn veel minder fraai dan had gekund, de analogie met de wereld van hyena’s slaat nergens op en het scenario is slecht opgebouwd (na een half uur familiedrama volgt een uur boevengedoe), ongeloofwaardig (de acties van de boeven missen iedere logica) en zit vol clichés (de hatelijke dialogen tussen dochter en minnares, de boeven die eerst op de vijand en dan op elkaar knallen, de natuur die toeslaat als de boeven even afwezig zijn).

Er is maar bitter weinig wat ‘Heatstroke’ hier tegenover stelt. De leukste ingeving komt nog van de vertalers, die ‘What the Fuck?’ heel brutaal vertalen met ‘Krijg nou tieten’. Op meer leuks hebben we deze film niet betrapt. Wel op meer ergerlijks. Veel meer.

‘Heatstroke’ verschijnt dinsdag 24 maart 2015 op DVD, blu-ray en VOD.