Heksen bestaan niet (2014)

Regie: Aramis Tatu, Adel Adelson | 90 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Aliyah Kolf, Senna Borsato, Leontine Ruiters, Vincent Banic, Karim El Guennouni, Joshua Rubin, Eva Simons, Sharon Doorson, Dominique van Hulst, Eline De Munck, Jörgen Raymann, Dolores Leeuwin, Roué Verveer, Pauline Wingelaar, Janneke Muller, Julia Nauta, Laura Omloop, Bart Verbeeck, Bas Muijs, Jeannette Dini Boutelje, Betty Egbertje Plaat

Heksen bestaan niet? En tovenaars zeker ook niet? Tssss… Weet je nog dat Harry in de boeken van J.K. Rowling al ver voor Hagrids onverwachte bezoek op zijn elfde verjaardag af en toe rare dingen had? De ruit laten verdwijnen voor het slangenverblijf in de dierentuin bijvoorbeeld, of het laten krimpen van een foeilelijke, door Dudley afgedankte trui, zodat tante Petunia hem met geen mogelijkheid over zijn hoofd kreeg…? In ‘Heksen bestaan niet’ (mooi wel dus) heeft hoofdpersoontje Katie soortgelijke ervaringen. Als ze aan het tekenen is, komt het gewenste kleurpotlood gewoon naar haar toe. Kapotte lampen springen aan als ze ze vast heeft en wanneer ze langs de tv loopt, springt deze spontaan aan. O ja, en in dansen is ze de beste. Of is dat gewoon talent?

‘Heksen bestaan niet’ is een ambitieuze Nederlandse jeugdfilm. De makers hebben met weinig (speelfilm)ervaring maar veel enthousiasme een spannende avonturenfilm met een fantasyrandje geprobeerd te maken. Met een grotendeels (nog) onbekende cast, redelijk duur uitziende speciale effecten en een iets te vol verhaal lukt hen dat maar half. ‘Heksen bestaan niet’ mag dan wel in juli 2014 de status van Gouden Film hebben bereikt (wat inhoudt dat meer dan 100.000 bezoekers de film in de bioscoop zagen), een echt succes is het niet.

Dat ligt niet zozeer aan de cast. Het jonge talentvolle meisje Aliyah Kolf acteert behoorlijk, en ook Senna Borsato (zoon van Marco en Leontine, die laatste is in de rol van boosaardige heks Concuela te zien) weet het beste uit zijn sidekickrol te halen. Katies ouders (Dolores Leeuwin en Jörgen Raymann) komen ook natuurlijk over, maar de overige sterrenheksen (gespeeld door Eva Simons, Do, Sharon Doorson en Eline de Munck) overtuigen nauwelijks. De twee boeven, handlangers van de verbannen heks Concuela, ontstijgen het simpele Bassie-en-Adriaan niveau nergens.

Waar het fout gaat in ‘Heksen bestaan niet’ is de warrige opbouw. Het verhaal springt van hot naar her en de lokatiewisselingen (de film werd opgenomen in Nederland en Tenerife) maken het er niet alleen niet geloofwaardiger op, het leidt ook nog eens vreselijk af. De grappen treffen bijna nooit doel en zijn soms zelfs tenenkrommend. Dat Dries Roelvink er bijvoorbeeld bijgehaald wordt: welk kind begrijpt die scène nou? En voor volwassen kijkers is dat ook bepaald geen pretje. ‘Heksen bestaan niet’ is dankzij het acteertalent van Aliyah en het vlotte tempo wel kijkbaar, maar een blijvende herinnering zal het niet worden.

Bioscooprelease: 18 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 18 november 2014