Helldriver – Nihon bundan: Heru doraibâ (2010)

Regie: Yoshihiro Nishimura | 117 minuten | horror, science fiction | Acteurs: Yumiko Hara, Eihi Shiina, Kazuki Namioka, Yûrei Yanagi, Minoru Torihada, Gadarukanaru Taka, Asami, Yukihide Benny, Norman England

Mocht regisseur Yoshihiro Nishimura je een keer op een etentje willen trakteren: sla het af! Voor je het weet praat hij over zijn films of biedt hij een ‘inspiratiemiddel’ aan en dat wil je niet. Nishimura maakt zeer ranzige splatterhorrorfilms die zo over de top gaan dat het grappig wordt. Neemt echter niet weg dat je zijn oeuvre niet met een volle maag moet kijken, want de special effects zien er gewoon goor uit. Daarnaast heeft de cineast een talent om je de meest buitenissige verhalen voor te schotelen die zo van de pot gerukt zijn dat je vermoed dat Nishimura niet vies is van geestverruimende middelen. Weiger die uitnodiging dus maar gewoon beleefd…

In ‘Helldriver’ wordt een nogal pessimistisch beeld van Japan geschetst. Door een mysterieuze komeet is een groot deel van de bevolking in moorddadige zombies veranderd. De regering heeft het land in stukken geknipt en afgezet met een muur. De bedoeling is dat er geen zombies in en uit kunnen. De ondoden worden geleid door Rikka, een gestoorde psychopaat. De mensheid staat er dus slecht voor. Gelukkig is er ook nog Kika: de dochter van Rikka. Moeder en dochter haten elkaar. Gewapend met een kettingzaagzwaard gaat dochterlief op pad om haar moeder (en hordes zombies) af te maken.

‘Helldriver’ is een splatterhorrorfilm in de lijn van ‘Tokyo Gore Police’, ‘Machine Girl’ en ‘Vampire Girl vs Frankenstein Girl’ en dan weet de fan genoeg. Nishimura is niet kinderachtig qua geweld en presenteert talloze scènes waarin armen, benen, hoofden, kruizen en borstkassen opengereten worden. Het budget was – traditiegetrouw – niet erg riant dus de geweldsscènes ogen erg goedkoop. En goor. Ook de hoeveelheid bloed neemt extreme vormen aan. Het verlies van een arm kost al snel drie emmers bloed in het gestoorde universum van ‘Helldriver’. Bekende kost voor liefhebbers van het genre. Het nieuwtje – ongelooflijk botte geweldsscènes die non-stop doorgaan – is er allang af, maar toch weet ‘Helldriver’ fris te blijven.

Nishimura is namelijk erg ambitieus en gebruikt verschillende locaties en decors. Ook heeft hij een zwik figuranten bereid gevonden om mee te doen. Er zijn zelfs een paar massascènes te zien. Daarnaast voert hij een hoop kleurrijke personages op. Qua flamboyante kleding doen ze niet onder voor personages uit een manga. Sterker nog: ‘Helldriver’ is een vleesgeworden anime! Dat bepaalde dingen in een tekenfilm werken, wil echter niet zeggen dat dat ook zo is in een speelfilm. ‘Helldriver’ is een groteske film die je geen moment serieus moet nemen.

Het acteerwerk is degelijk. Cultactrice Eihi Shiina (bekend geworden door haar rol in ‘Audition’) gaat lekker over de top en steelt elke scène waar ze in zit. Yumiko Hara is ook aardig op dreef als zombieslachter Kika. De cast weet de juiste toon te raken en dat zorgt voor een ontspannen sfeertje. De speelduur van twee uur is echter net te lang. Het kon best wat compacter, want de film sleept op sommige stukken. Dat neemt niet weg dat ‘Helldriver’ een toffe film voor genrefans is.

‘Helldriver’ verschijnt maandag 16 april 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 3 april 2012 te huur.