Hellraiser III: Hell on Earth (1992)

Regie: Anthony Hickox | 93 minuten | horror | Acteurs: Kevin Bernhardt, Lawrence Mortorff, Terry Farrell, Ken Carpenter, Sharon Ceccatti, Paula Marshall, Robert C. Treveiler, Chris Frederick, Lawrence Kuppin, Sharon Percival, Philip Hyland, David Young, Brent Bolthouse, Peter Atkins, Paul Vincent Coleman, Peter G. Boynton, Anthony Hickox, George Lee, Aimée Leigh, Doug Bradley, Ron Norris, Ashley Laurence, Steve Painter, Shanna Lynn, Bob Bragg, Bob Stephens, Clayton Hill

Het verhaal van ‘Hellraiser III: Hell on Earth’ gaat min of meer verder waar het in het tweede deel, ‘Hellbound: Hellraiser II’, is geëindigd. Het humane deel van Pinhead, Kapitein Elliot Spencer, is afgescheiden van zijn slechte alter ego en bevindt zich nu tussen twee werelden. Wanneer Pinhead per ongeluk op Aarde tot leven wordt gewekt, gaat Kapitein Elliot Spencer samen met de journaliste Joanne Summerskill de strijd aan met zijn duivelse persoonlijkheid om weer herenigd te worden in de hel.

In de derde film uit de ‘Hellraiser’-serie heeft de mysterieuze duistere horror plaatsgemaakt voor een meer slasher getinte horror. Het suggestieve karakter van de martelingen en de moorden zijn vervangen door, voor de kijker meer zichtbare, goedkope gore en rondspattend bloed. De koerswijziging is ingegeven door de filmmaatschappij om een breder en vooral jonger filmpubliek aan te kunnen spreken. Een andere opvallende verandering ten opzichte van de eerdere delen is dat nu meer het personage van Pinhead op zich centraal staat. De Lament Configuratie puzzelkubus zelf, het oproepen van de Cenobites en het ondergaan van de martelingen en het genot hiervan is naar de achtergrond verdrongen.

Door meer inhoud te geven aan de personage van Pinhead, meer dialogen en oneliners, krijgt hij als het ware een echt gezicht vol met menselijke emoties die eigenlijk niet passen bij de vertrouwde sinistere en koude martelaar. Of deze wijzigingen nu een stap in de goede richting zijn valt te betwijfelen. De creatie van Clive Barker wordt op deze manier getransformeerd in een franchise die keiharde dollars moet opleveren. En wat wel vaker het geval is in situaties als deze is dat dit ten koste gaat van de originaliteit.

‘Hellraiser: Hell on Earth’ is echter op zichzelf geen slechte horrorfilm. De liefhebber van het genre zal zich prima vermaken en het kijken zeker niet als een marteling ervaren. Voor de die-hard fan van het eerste uur zal de film misschien minder genot bieden, omdat de lijn van de twee eerste films niet geheel voortgezet wordt.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 6 mei 1993