Hell’s Ground – Zibahkhana (2007)

Regie: Omar Khan | 75 minuten | horror | Acteurs: Kunwar Ali Roshan, Rooshanie Ejaz, Rubya Chaudhry, Haider Raza, Osman Khalid Butt, Rehan, Najma Malik, Sultan Billa, Salim Meraj, Razia Malik, Ashfaq Bhatti, Abida Shaheen, Adnan Malik, Shagufta Hamayun, Mai Billi, Daisy, Sharmilee, Zarina Bibi, Tariq Mehmood Virk, Samad Khan

Hoe de carrière van regisseur Omar Khan zich de komende tijd zal ontwikkelen, weet niemand. Dat de beste man nu al een legendarische status verdient, is duidelijk na het zien van ‘Hell’s Ground’. In deze slasher voert de cineast een bijzondere schurk op, namelijk een moorddadige boerkababe met een morgenster. Move over Freddy Krueger!

‘Hell’s Ground’ wordt neergezet als de eerste Pakistaanse splatterfilm. Een aardig visitekaartje dat nieuwsgierig maakt, want het land associeer je niet snel met brute horrorfilms. Zouden de makers zich inhouden of gaan ze juist ‘all the way’? Khan kiest voor die laatste optie en is niet zuinig met het tonen van bloed en ingewanden. Zo hoort het ook bij dit genre.

Khans grote voorbeeld is George A. Romero, de regisseur die de zombiefilm op de kaart zette met ‘Night Of The Living Dead’. ‘Hell’s Ground’ leent wat elementen van die klassieker zonder als plagiaat over te komen. Verwacht geen origineel verhaal vol ingenieuze plotwendingen, maar een standaard verhaal dat vooral opvalt door de locatie en de sfeer. Een stel vrienden gaat naar een popconcert. Althans dat is de bedoeling, want de club strandt ergens in the middle of nowhere. Uiteraard wonen er in dat verlaten oord behoorlijk flamboyante en vreemde figuren. En laten zij nu weinig goede bedoelingen hebben… Het duurt dan ook niet lang voordat de groep moet rennen voor hun leven. Ze worden op de hielen gezeten door zombies en een monsterlijke gestalte die in een boerka gehuld is en voorzien is van een morgenster.

Een bijzonder filmpje, dit ‘Hell’s Ground’. Het is duidelijk dat de makers niet over een riant budget beschikten, want de special effects ogen nogal gedateerd. Het smoezelige B-filmsfeertje in combinatie met de Pakistaanse setting levert een aparte kijkbeleving op. Het spel van de cast is net een tikkie uitbundiger dan je van de Westerse cinema gewend bent. Ook is het gebruik van Engels erg apart. De film is Pakistaans gesproken, maar het is opvallend hoe vaak de hoofdpersonen (jongeren dus) bijna volledig Engelse zinnen in hun moerstaal verwerken. Zonder overdrijving kun je stellen dat deze film half Pakistaans, half Engels gesproken is. Deze taalvariatie is bevreemdend.

Bevreemdend is ook de loop van het verhaal. Khan gooit zombies, toverkollen, inteeltfamilies en een monster op een hoop en verwerkt dat tot één film. ‘Hell’s Ground’ is druk, heel druk. Het acteerwerk is niet al te best, de special effects en stunts ogen goedkoop en ook de exotische soundtrack is niet voor iedereen. Toch is deze film de moeite waard. Al is het maar om de culturele achtergrond van de personages. De bijzondere ambiance is mysterieus en fascinerend.

Een andere reden om te kijken is de boerkababe. Moordlustig, ongelooflijk bruut en onvoorspelbaar. Door het monster spaarzaam in te zetten, blijft de spanningsboog strak. Wanneer duikt die griezel weer op en wat maakt haar nu eigenlijk zo gevaarlijk? Net als je de schurk vergeten bent, duikt ze ineens op. Als ze in beeld is, gaat de camera schokken, wat voor extra spanning en dreiging zorgt. Eindelijk weer een memorabel horroricoon! ‘Hell’s Ground’  is niet voor iedereen, maar de genrefan die wel eens wat anders wil, moet deze film zeker een kans geven.