Herbie Fully Loaded (2005)

Regie: Angela Robinson | 101 minuten | komedie, avontuur, familie, romantiek, fantasie | Acteurs: Lindsay Lohan, Michael Keaton, Matt Dillon, Breckin Meyer, Justin Long, Cheryl Hines, Jimmi Simpson, Jill Ritchie, Thomas Lennon, E.E. Bell, Peter Pasco, Mario Larraza, Patrick Cranshaw, Scoot McNairy

In de zomer van 2005 brengt Disney een nieuwe versie van Herbie in de bioscopen, ‘Herbie Fully Loaded’, voor jong en oud leuk. De wat ouderen zullen ongetwijfeld de naam en het volkswagentje uit ’63 zelf nog kennen uit eerdere films en met deze film heeft Disney het wagentje weer nieuw leven ingeblazen. Zeker met de populaire tienerster Lindsay Lohan (‘Mean Girls’) in de hoofdrol.

Als de stoere Maggie lijkt Lindsay Lohan helemaal op haar plek. Het duurt even voordat de motor op gang komt, maar als de film eenmaal goed begint is er geen houden meer aan. Niet alleen leuk voor de meisjes, maar ook voor de jongens: race op race volgt, de een nog spannender en sneller dan de ander. Wat jammer is, is dat de makers ervoor hebben gekozen dat Maggie haar alter-ego Maxx snel dumpt. Hadden ze dit niet gedaan, maar het nog wat langer aangehouden, dan was de film misschien nog leuker geweest.

Matt Dillon als de doortrapte Trip Murphy had misschien, zeker voor kinderen, nog net wat gladder en enger gemogen, maar doet het niet slecht. Michael Keaton als bezorgde, maar trotse vader, overtuigt bijna niet. Pas tegen het slot lijkt hij door te hebben hoe het eigenlijk moet en dat is jammer. Cheryl Hines als Sally voegt absoluut niets toe aan het verhaal. Ze hadden haar dan ook beter weg kunnen laten of net wat meer karakter kunnen geven. Of er een relatie, of komende relatie, is tussen haar en Peyton Sr. is blijft onbekend, hoewel ze bepaalde blikken wisselen. Het lijkt wel of de makers er zelf ook nog niet uit zijn.

Ook Breckin Meyers rol, Peyton Jr., is niet mooi uitgewerkt, hij heeft geen diepgang. Jammer, want Meyer is een uitstekend acteur en had de rol best kunnen dragen. Een karakter dat beter tot zijn recht komt is die van Kevin (Justin Long). Hij heeft, na Lohan, de grootste rol en de meeste diepgang. Als hij wat zelfverzekerder was geweest had hij het beter gedaan, maar hij is niet slecht.

De ster van de show is toch wel Herbie (of de makers van). Zijn uiterlijk is over het algemeen te verdelen over vier grote categorieen, junkyard, street racer, demolition en NASCAR Herbie. Allevier zijn ze tot in de details uitgewerkt. Hulde voor zijn gelaatstrekken, het maakt dat het autootje helemaal tot leven komt.

Al met al is ‘Herbie Fully Loaded’ een leuke zomerfilm waar jongens en meisjes, jong en oud, plezier aan kunnen beleven. Dat heeft Disney goed gedaan.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 6 juli 2005