Herbie Goes to Monte Carlo (1977)

Regie: Vincent McEveety | 100 minuten | actie, komedie, avontuur, familie, romantiek | Acteurs: Dean Jones, Don Knotts, Julie Sommars, Jacques Marin, Roy Kinnear, Bernard Fox, Eric Braeden, Xavier Saint-Macary, François Lalande, Alan Caillou, Laurie Main, Mike Kulcsar, Johnny Haymer, Stanley Brock, Gérard Jugnot

In ‘Herbie Goes to Monte Carlo’ valt Herbie ‘hood over wheels’ voor een rivaliserende auto in de Parijs – Monte Carlo race, namelijk de bloedmooie Lancia Scorpion (uit 1977, voor de autoliefhebbers). Chemie dus? Ja zeker! Maar alleen tussen Herbie en de Lancia. Dean Jones en Julie Sommars doen hun best als Jim Douglas en Diane Darcy, maar de vlam wil bij hen, en de film in zijn geheel, maar niet in de pijp schieten.

Na zijn afwezigheid in de tweede Herbie-film ‘Herbie Rides Again’, is Dean Jones hier weer te zien als snelle circuitheld en vrouwenverslinder Jim Douglas. Voor de handigheid vragen we ons niet af wat er met zijn vrouw Carole uit ‘The Love Bug’ is gebeurd… Dean Jones doet het wel oke, maar hij haalt deze keer niet het niveau van zijn vorige Douglas-vertolking.

Als sidekick is de chaotische Wheely Applegate aangesteld (Don Knotts uit onder andere ‘Pleasantville’, ‘Chicken Little’), die ook wel van ‘de vrouwtjes’ houdt. Knotts is goed voor de komische noot, maar zijn karakter krijgt te weinig aandacht om echt grappig uit de hoek te komen. Vlak nadat Dean en Wheely in Parijs zijn aangekomen om na twaalf jaar niet racen een comeback te maken, spreken ze af dat ze zich niet zullen laten afleiden door de liefde. Hadden ze dit ook maar tegen Herbie gezegd… Die laat zijn bumper al snel vallen op een zekere Lancia en brengt daarmee Dean in de problemen. Hij kon zich namelijk niet kwalificeren omdat Herbie midden op de weg rare stunts aan het uithalen was. En daarnaast is de eigenaresse van de Lancia, de mooie Diane Darcy, ook niet erg gecharmeerd meer van Dean. Het indruk maken lukt hen allebei op zijn zachtst gezegd niet zo goed.

Herbie raakt helemaal in de problemen wanneer twee juwelendieven een kostbare diamant in zijn benzinetank verstoppen. Op bevel van opperschurk XX is niets hen te gek, ze zetten alles op alles om deze diamant terug te krijgen. Dit betekent nog meer moeilijkheden die Herbie en Jim tegenwerken om zich te bewijzen in de race.

Het vervolg van de film draait eigenlijk alleen maar om het winnen van de race, de diamant, de liefde tussen de beide auto’s en het ongeloof van Diane in het ‘bestaan’ van Herbie – het feit dat Herbie niet een gewoon autootje is, maar bijzondere eigenschappen heeft.

Romantiek, verliefde auto’s, juwelenroof en een corrupte politie-officier: genoeg ingrediënten voor een spannende onderhoudende film zou je toch denken, maar niets is minder waar. ‘Herbie Goes to Monte Carlo’ is ondanks de snelheid van Herbie, behoorlijk traag. Vaak zijn de scènes te lang, waardoor de kijker zijn aandacht al snel zal verliezen. Helaas, een niet zo succesvol vervolg op de vorige twee Disneyklassiekers.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 3 maart 1978