Here Comes the Boom (2012)

Regie: Frank Coraci | 101 minuten | actie, komedie | Acteurs: Kevin James, Salma Hayek, Henry Winkler, Greg Germann, Joe Rogan, Gary Valentine, Charice, Bas Rutten, Reggie Lee, Mark DellaGrotte, Mookie Barker, Jackie Flynn, Nikki Tyler-Flynn, Melissa Peterman, Thomas C. Gallagher, Blaine Stevens, J. Michael Trautmann

Komiek Kevin James brak door met zijn rol als de sullige koerier Doug in sitcom “The King of Queens” en probeert sindsdien door te breken in bioscoopfilms. Met wisselend succes. Hij viel positief op in Will Smith-vehikel ‘Hitch’, maar daarna verdeed de komiek zijn tijd in melige komedies waarin vooral zijn drukke gedrag en overgewicht voor humor moest zorgen (dikke man valt, dikke man breekt iets etc.). In ‘Here Comes the Boom’ speelt het (over)gewicht van de komiek een minder grote rol. Fijn, want een meer ingetogen James is best te pruimen.

James speelt de uitgebluste biologiedocent Scott Voss. Als er bezuinigingen dreigen en de enthousiaste muziekleraar (een aandoenlijke Henry ‘The Fonz’ Winkler) die zijn 48-jarige vrouw heeft bezwangerd ontslagen dreigt te worden, gaat Voss er alles aan doen om de school te redden. Hij besluit om geld in te zamelen door als martial arts vechter deel te nemen aan vechtwedstrijden. Hij krijgt daarbij hulp van Niko (‘onze’ Bas Rutten), een oud-vechtsporter.

MMA – oftewel ‘Mixed Martial Arts’ –  is in Amerika een fenomeen. Ook in ons land krijgt deze vechtsport steeds meer voet aan de grond. Fans van deze snoeiharde sport kunnen hun hart ophalen, want de gevechten zijn prima in beeld gebracht en de sportfederatie heeft zijn medewerking verleend waardoor je echte vechtsporters voorbij ziet komen. Het is een ode aan de sport. Toch wringt de combinatie van komedie en MMA. De sport is snoeihard – er vloeit bloed – en wordt in deze film ook realistisch in beeld gebracht. Als iemand geslagen wordt, wordt de impact zonder doekjes erom te winden getoond. Dit geweld en de melige humor botsen geregeld.

Het ene moment lach je om een melige grap, terwijl je een scène later een keihard gevecht ziet. De gevechten worden zonder relativerende humor in beeld gebracht. Kun je daar overheen kijken, dan wacht er een aardige komedie op je. James – flink afgevallen – speelt ingetogen en charmant. Winkler zet een aandoenlijke rol neer en ook Salma Hayek zet een lief personage neer. De grootste verrassing van deze film is echter Bas Rutten. Hij speelt op grappige wijze een Nederlander die graag Amerikaans staatsburger wil worden. Ruttens spel komt er natuurlijk over en met zijn guitige kop en uitstraling heeft de lachers op zijn hand.

‘Here Comes The Boom’ is een leuke komedie. Niet verrassend of origineel, maar wel kundig gemaakt en met een sterke cast. De gedateerde soundtrack – de titel is afgeleid van een nu-metalnummer – is wel een beetje apart. Stokoude techno en rapmetal zijn niet meer van deze tijd.

DVD- en blu-ray-release: 5 juni 2013