Het echte leven (2008)

Regie: Robert Jan Westdijk | 90 minuten | drama, komedie | Acteurs: Sallie Harmsen, Ramsey Nasr, Loek Peters, Mike Libanon, Loes Haverkort, Ergun Simsek, Zoe Stork, Oren Schrijver

Regisseur Robert Jan Westdijk (1964) is vooral bekend van zijn sterke debuutfilm ‘Zusje’, waarvoor hij in 1995 direct bekroond werd met een Gouden Kalf. Sinds het met vier Gouden Kalveren bekroonde ‘Phileine zegt sorry’  uit 2003, hebben wij vijf jaar moeten wachten op ‘Het echte leven’. Dat is het wachten ruimschoots waard geweest.   De film ‘Het echte leven’ is een film-in-een-film. We kijken dus niet alleen naar de speelfilm op het witte doek, maar tegelijkertijd naar een film die als onderdeel van het filmverhaal wordt gemaakt. Dat lijkt aanvankelijk verwarrend, maar het wordt in één keer duidelijk als we na verloop van tijd zien dat alles wat tot dan toe zagen, slechts de opnamen op een filmset betreft. Tegelijkertijd is dat één van de enorm sterke kanten van deze film. We switchen voortdurend tussen het echte leven en de film ‘Het echte leven’ en worden voortdurend verleid en misleid. Kijken we nu naar de film zelf of is het weer een scène uit de film die Martin aan het maken is? Het knappe is dat het filmverhaal een soort ingebouwde TomTom heeft die ons steeds weer bij de hand neemt, de verwarring opheft en dan tegelijk voor een vaak gulle lach zorgt.

De jonge regisseur Martin (Ramsey Nasr) maakt een speelfilm, getiteld ‘Het echte leven’. De vrouwelijke hoofdrol wordt vertolkt door zijn vriendin Simone (Sallie Harmsen). Zelf neemt hij de mannelijke hoofdrol van Milan (uiteraard ook Ramsey Nasr) voor zijn rekening. Het scenario van de door Martin geschreven film  gaat over de jongeman Milan die zijn vriendin,’ toevallig’ ook Simone geheten, aan een liefdestest onderwerpt. Hij is namelijk niet helemaal zeker van wat zij voor hem voelt.

Als onderdeel van die test krijgt zij een verhouding met de hulpkok van een eetcafé waar zij regelmatig komt. Volgens het scenario van regisseur Martin zal zij aan het einde van de film moeten kiezen tussen haar oude en haar nieuwe liefde.  Het loopt allemaal totaal anders dan Martin in zijn scenario had bedacht. Fedja, de hulpkok in de film van Martin, wordt al na de eerste opnamen aan de kant gezet. Goede raad is duur, Martin zoekt een vervanger binnen zijn eigen filmcrew. Dat zal uiteraard grote gevolgen hebben. Vervanger Dirk (Loek Peters) heeft geen enkele acteerervaring, maar blijkt toch een perfecte keuze. Zijn eigen persoonlijkheid sluit naadloos aan bij het personage dat hij moet spelen, maar zijn probleem is dat hij volledig dichtklapt als hij intieme scènes met Simone moet spelen. Toch pakt Martins gok goed uit. Dirk brengt in al zijn onbevangenheid en met naturel spel precies datgene wat Martin met zijn filmscenario had willen uitdrukken. Dirk geeft echter steeds meer een geheel eigen invulling aan zijn rol. De rolopvatting van Dirk wordt zo authentiek en hij leeft zich zo in het verhaal in dat Dirk en Simone ook in het echte leven verliefd op elkaar worden…. Dat wordt steeds problematischer voor Martin. Hoe moet dit allemaal aflopen?

Klinkt dat allemaal wat oubollig of geforceerd? Laat die foute gedachte onmiddellijk los, want de film zit razend knap in elkaar en kent veel sublieme en subtiele grappen en leuke vondsten die ons bij de les houden. Amusant is ook hoe wij via bloopers en het daardoor gedwongen stoppen van opnamen van de film van Martin ons weer eens realiseren dat wij als toeschouwer weer eens zijn misleid.

Sallie Harmsen heeft in ‘Het echte leven’ haar debuut in een hoofdrol. Zij speelt de sterren van de hemel en dient zich met deze acteerprestatie aan als aanstormend jong talent op weg naar …..? Van haar hopen we nog veel te zien. Ramsey Nasr en Loek Peters zijn eveneens uitstekend op dreef, evenals de rest van de cast.  Regisseur Westdijk schreef zelf het scenario. Juist de manier waarop de regisseur je regelmatig op het verkeerde been zet, maar ook weer subtiel aan de hand neemt is knap gevonden en komt geen moment gekunsteld over. Deze lekkere tragikomedie is veel meer dan de gebruikelijke luchtige komedie waar je met een half oog naar kunt kijken. Ingenieus scenario en spitsvondig uitgewerkt, sterke montage, goede acteerprestaties. Aandacht vereist bij en voor deze absolute aanrader.

Rob Veerman