Het geheim van Mega Mindy (2009)

Regie: Matthias Temmermans | 70 minuten | familie, misdaad, avontuur | Acteurs: Free Souffriau, Louis Talpe, Nicky Langley, Fred Van Kuijk, Anton Cogen, Yolanthe Cabau van Kasbergen, Tom Van Dyck, Manou Kersting, Walter Baele

Wie nog nooit van Mega Mindy heeft gehoord heeft sinds 2006 onder een steen geleefd, of heeft geen kinderen en/of nooit iets met kinderen van doen. Dat zijn de voorwaarden waaronder het bestaat dat je nog een meisje met zo’n roze maskertje of zelfs een hele outfit hebt zien lopen of nog nooit iemand het liedje van de tv-serie hebt horen zingen. Na die populaire tv-serie kwam er een musical en nu is er dus, hoe kan het ook anders, een film. En geen slechte.

Om uw kinderen een plezier te doen kunt u deze waarschijnlijk niet laten schieten. En ach ja, dan laat u zich even kort, maar krachtig vermaken met een hoog Bassie en Adriaan gehalte. Wat dat inhoudt? Boeven dragen zwartwitte pakken (echt waar!) of donkere outfits, hebben grote snorren en zijn oliedom, behalve natuurlijk hun leider, in dit geval een vrouw. Vrouwen komen er gemiddeld genomen qua intelligentie en heldhaftigheid in deze film overigens beter af dan de mannen, hoewel agent Toby het aan het einde toch nog een beetje goed maakt voor het ‘sterkere geslacht’.

Als u verrast wilt worden door een inventieve, creatieve kinderfilm, kunt u beter thuisblijven of ergens anders naartoe gaan, dat wel. Het is verder ook gewoon een langere versie van de serie hoewel de film nog wel wat onthullingen in petto heeft, die het einde van de serie zouden betekenen, ware het niet dat er verhaaltechnisch een goede oplossing voor is gevonden, slim geschreven hoor!

Kinderen hoef je trouwens ook niet te verrassen, integendeel, als ze eenmaal iets leuk vinden, kan je het ze schijnbaar blijven voeren. En wat ze lekker vinden weten ze kennelijk precies bij Studio 100, waar ze duidelijk goed naar Disney hebben gekeken, getuige alleen al hun leaders. Al hun programma’s, zoals Mega Mindy, Kabouter Plop en Piet Piraat, veranderen in goud. Wellicht hebben ze ook de juiste boeken over marketing gelezen, want ze weten de markt te overspoelen met aanverwante producten, die gretig aftrek vinden onder de jonge doelgroep. Er bestaan inmiddels zelfs meerdere, goedlopende themaparken rond de figuur van Kabouter Plop!

Je zou natuurlijk een discussie kunnen beginnen over het veel te simpele en stereotype wereldbeeld dat hier wordt geschetst, of het feit dat er weinig aan de creatieve fantasie van het kind wordt overgelaten, of dat oplossingen wel heel banaal zijn. Je zou je ook kunnen afvragen of kinderen dit nu allemaal zo leuk vinden omdat het echt heel goed is, of omdat de makers gewoon goed weten hoe ze de kersverse consumentjes om hun vinger kunnen winden. Maar dat is natuurlijk allemaal volwassenenpraat.

Kinderen vinden dit nu eenmaal leuk. Voor ruim een uur zijn ze onder de pannen en worden ze getrakteerd op entertainment anno nu: met mooie kleuren en hoge kwaliteit; alles is met zorg in beeld gebracht en de atmosfeer die wordt gecreëerd heeft internationale (lees: Hollywood-achtige) allure, wat bedoeld is als compliment. Het verhaaltje zit formulematig in elkaar, maar in ieder geval wel volgens een werkende formule en glijdt er lekker in, als een goedgemaakte appeltaart, met een dikke laag slagroom. En hier en daar valt er, zelfs voor volwassenen nog wel wat te lachen. Hoe je dit noemt? Op maat gemaakt vermaak van hoge kwaliteit, niet meer en niet minder.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 8 juli 2009