Het verhaal van Xiao Yan – Shang xue lu shang (2004)

Regie: Fang Gangliang | 90 minuten | familie | Acteurs: Wu Xu, Ai Liya, Yang Shulin, Zhao Xue, Hu Zhixiao, Ren Huan, Guo Haowei, Liu Yang, Huang Qiang, Yang Lanfeng, Luo Zhongxian, Jing Yuxia, An Lei, Guo Shuangsheng, Yang Chen, Zhang Fengying, Zhao Weiwei, Zhou Hui,Yang Guiying, Cheng Zhengxue, Ma Tao, Yang Shaoqing, Ma Shijun, Li Xiaojun, Yang Liangui

Met ‘Het verhaal van Xiao Yan’ (‘Shang xue lu shang’) worden de verschillen tussen kinderen in Oost en West weer eens duidelijk: in het Westen hebben jongeren bijbaantjes om leuke dingen te kopen of om uit te gaan, in de film moet Xiao Yan keihard werken én inventief zijn om geld bij elkaar te sprokkelen om het volgende schooljaar maar weer achter de lesbanken plaats te mogen nemen. Het schoolgeld is namelijk verhoogd met 4,80 yuan en dat is voor de ouders van het slimme meisje niet te betalen. Met dertien jaar is ze niet meer leerplichtig en als een vriendinnetjezegt dat ze op de eerste schooldag na de vakantie gaat trouwen in plaats van haar opleiding te vervolgen, besluit Xiao Yan dat ze koste wat kost tóch naar school wil blijven gaan. Haar moeder vindt het goed op één voorwaarde, Xiao Yan moet zelf haar schoolgeld verdienen.

Vervolgens zet Xiao Yan alles op alles om de paar rotcenten (het lesgeld ad. 24,80 yuan is omgerekend ongeveer twee euro) bij elkaar te krijgen. Het zit haar echter niet mee. De met veel pijn en moeite bij elkaar verzamelde eieren worden vóór ze ze op de markt kan verkopen kapot getrapt. De pen die ze met winst wil verkopen aan haar leraar raakt zoek en haar vervelende kleine broertjes willen dat ze snoep voor hen koopt, anders helpen ze haar niet met het voederen van het geitje, dat ze ook weer met winst wil verkopen. Deze strubbelingen nemen een groot deel van de film in en het is aan het acteertalent van de jonge Wu Xu te danken dat je – ondanks het voorspelbare karakter van haar belevenissen – toch het verhaal ingetrokken wordt en met haar meeleeft. Wu Xu zet het vastberaden meisje perfect neer.

Op het eind komt de film in een stroomversnelling, als je denkt dat het niet zal lukken en ze alleen nog maar het geld bij elkaar heeft gespaard om mee te mogen met de trekker om bessen te gaan plukken, is de film al bijna afgelopen. De beelden van de bergen in Noord-West China zijn mooi geschoten, met prachtige kleuren wordt een indrukwekkend beeld geschetst van het échte China. Erg mooi zijn ook de scènes waarin Xiao Yan leert tellen (tegen een blauwe lucht), überhaupt fascinerend om de manier van tellen en cijfers doorgeven in China te zien. Thema’s als armoede, scholing en de positie van meisjes en vrouwen staan centraal in dit portret van een meisje dat je in je hart móet sluiten als je de film eenmaal gezien hebt. ‘Het verhaal van Xiao Yan’ laat op ontluisterende wijze zien hoe goed we het hier hebben. Film om over na te denken.

Bioscooprelease: 12 april 2007