Hidden Moon (2012)

Regie: José Pepe Bojórquez | 114 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Wes Bentley, Ana Serradilla, Johnathon Schaech, Osvaldo de León, Linda Gray, Héctor Jiménez, Alejandra Ambrosi, Angélica María, Emily Baldoni, Chandra West, Jackson Hurst, Riley Voelkel, Alan Gutierrez, Olga Segura, Scarlett Chorvat, Adriana Louvier, Patricia Eguía

Het kan de beste familie overkomen. Dan plan je een stijlvolle en waardige rouwdienst in Los Angeles voor je overleden vader, een chique plechtigheid, want je vader was een van de rijkste mannen van Californië. En dan wordt plotsklaps de boel verstoord door een binnenstormende Mexicaanse schoonheid, die zich op de kist stort en daar dikke tranen plengt. Wie is in hemelsnaam die verdrietige schoonheid, vraagt de kijker zich samen met de familie af.

Het antwoord vinden we in het romantische drama ‘Hidden Moon’. De verbijsterde familie stuurt zoon Victor achter de Mexicaanse aan, die zo snel mogelijk Amerika ontvlucht en terugkeert naar haar eigen zieke vader in een Mexicaans dorpje. Dit is een dorpje zoals je ze alleen in films tegenkomt, met een ambachtelijke kaarsenmakerij, een kleurrijk en romantisch dorpscentrum en een mariachi-orkest op iedere straathoek. In die exotische omgeving lijkt iets moois op te bloeien tussen Victor en de Mexicaanse. Maar er zijn kapers op de kust.

Een aardige plot, maar ondanks dat is ‘Hidden Moon’ geen topper. Dat ligt in de eerste plaats aan de lengte. Er gebeurt te weinig dat een speelduur van twee uur rechtvaardigt. ‘Hidden Moon’ lijkt nog het meest op een uitgerekte filmversie van een Mexicaanse soap. Daarbij worden de korte periodes met emotionele (en nogal banale) uitspattingen gevolgd door lange periodes met nietszeggende wandelingetjes en gesprekjes in het dorp.

Wat ook niet meewerkt is het matige acteren. Anna Serradilla acteert soms alleen met haar lippen, Wes Bentley heeft niet veel meer dan een indrukwekkende frons en Osvaldo de León betrapten we al helemaal niet op een geloofwaardige emotie. Alleen de kleinere rollen zijn soms aardig ingevuld, met Emily Baldoni (née Foxley) en Alejandra Ambrosi voorop. Het scenario rammelt en is net zo zoet en geforceerd als de overdreven dankbetuigingen tijdens de aftiteling.

Maar wat nog het meest stoort aan ‘Hidden Moon’ is de kitsch. Het dorp, de kaarsenmakerij, het zoenstraatje, de zwart-wit film die nu en dan opduikt, de bizarre sterfscène van de oude kaarsenmaker, de liefdesscènes, zelfs de frons van Bentley: kitsch, kitsch, kitsch. Na twee uur ‘Hidden Moon’ is de behoefte dan ook groot aan iets ruigs en ruws en waarachtigs.  Iets wat je raakt. Alles dus wat deze film ontbeert.

‘Hidden Moon’ verschijnt dinsdag 24 februari 2015 op DVD.