Highlander: The Search for Vengeance (2007)

Regie: Yoshiaki Kawajiri, Takuji Endo, Hiroshi Hamazaki | 86 minuten | actie, horror, thriller, animatie, avontuur, science fiction | Originele stemmencast: Alistair Abell, Scott McNeil, Zachary Samuels, Debi Mae West, Scott McNeill, Hank Banks, Janyse Jaud, Jim Byrnes, Kathleen Barr, Emma Fairley, Roger Franks, Dave B. Mitchell

Ooit, in een ver verleden stond de naam ‘Highlander’ voor kwaliteit en topvermaak. Dan praat je over lang vervlogen tijden. Over een decennium waar beenwarmers, Jane Fonda en new wave de wereld domineerde. In 1986 verscheen ‘Highlander’, een cultfilm rond de onsterfelijke Connor McCloud in de bioscoop. Vette actie, een sterke soundtrack van Queen en een memorabele schurk vormden de ingrediënten voor deze eighties blockbuster. De carrière van de ooit zo stoere Christopher Lambert was toen op zijn hoogtepunt en de wereld lag voor hem open. Helaas zorgden foute keuzes ervoor dat zijn naam bezoedeld werd. Hetzelfde geldt voor de films. De term ‘There Can Be Only One’ leek wel voor de franchise uitgevonden te zijn, want er kon blijkbaar maar één fatsoenlijk deel zijn. Maar die tijd is voorbij. Nu zijn er al twéé toffe delen.

‘Highlander: The Search for Vengeance’ is namelijk een sterke film geworden die volkomen onterecht in de anonimiteit is geraakt. Je zult de dvd moeten importeren wil je deze anime willen bekijken. Anime? Yep, dit is een Japanse tekenfilm. Dat is al helemaal bijzonder, want een Aziatische regisseur die zich met een Westerse franchise bezig houdt, zie je niet veel. Afijn, regisseur Yoshiaki Kawajiri kon wel een potje breken na zijn bijdrage aan ‘The Animatrix’. De Japanner weet wel hoe je een boeiende actiefilm in moet blikken, want hij leverde eerder vakwerk af met animeklassiekers als ‘Ninja Scroll’ en ‘Vampire Hunter D: Bloodlust’: beide films met Westerse elementen.

In ‘Highlander: The Search for Vengeance’ draait het om Colin McCloud, een onsterfelijke met een onverwoestbare drang naar wraak. De Kelt wil het hoofd van de Romeinse Marcus Octavius, ook een onsterfelijke, de man die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. McClouds enige levensdoel is het omleggen van zijn aartsvijand.

Het verhaal is eenvoudig en to the point. De kracht van ‘Highlander: The Search for Vengeance’ is de uitwerking ervan. Kawajiri snapt de essentie van de franchise: het gaat over liefde en over eenzaamheid. Onsterfelijkheid lijkt leuk, maar als je niemand hebt om je leven mee te delen wordt het verdomd saai. Ook het heengaan van geliefden, terwijl je zelf geen spat ouder wordt hakt erin. Het gevoel van isolatie en machteloosheid werd in de speelfilm uit 1986 al prima neergezet, maar de anime gaat nog een stapje verder en schetst een donker beeld van een man die nooit ouder (en wijzer) wordt. Het gevoel klopt gewoon.

Behalve een sterk verhaal, trakteert de film je ook op een sfeervolle soundtrack die openlijk flirt met het epische en bombastische geluid van Queen. De actie zit ook goed in elkaar en de zwaardgevechten zijn strak gechoreografeerd. Kortom: de fan van ‘Highlander’ (de eerste) mag deze film niet missen.