Highwaymen (2004)

Regie: Robert Harmon | 80 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: James Caviezel, Rhona Mitra, Frankie Faison, Gordon Currie, Colm Feore, Paul Mota, Andrea Roth, Michael Stevens, Noam Jenkins, Toby Proctor, James Kee, Guylaine St-Onge, Joe Pingue, Martin Roach, Ron Bell, Paul Rutledge, Kelly Jones, Bryan Renfro

Mocht je regisseur Mark Harmon op de snelweg tegenkomen, zorg er dan voor dat je hem voorrang verleent. De beste man heeft een nogal verontrustend beeld van automobilisten. Tenminste, dat zou je denken als je zijn oeuvre bekijkt. In 1986 portretteerde hij in cultklassieker ‘The Hitcher’, lifters als losgeslagen psychopaten en in 2003 zijn in de kreukels gereden burgermannetjes het pure kwaad. Waar Harmon zijn inspiratie vandaan haalt is een raadsel, maar het levert hoe dan ook opmerkelijke thrillers op.

In ‘Highwaymen’ krijgt een Britse schoonheid, gespeeld door Rhona Mithra, het aan de stok met een verbitterde automobilist. De man in kwestie wil haar doodrijden. Als Molly de dood in de koplampen kijkt, wordt ze gered door de zwijgzame Rennie (Caviezel). De jonge vrouw ontdekt dat haar redder zijn halve leven heeft opgegeven om haar belager te vermoorden. Rennie en de op hol geslagen automobilist hebben een verleden samen. Een destructieve geschiedenis die pas ophoudt als een van de twee mannen dood is.

Op het eerste gezicht lijkt ‘Highwaymen’ een schaamteloze kloon van ‘The Hitcher’. Ook in deze film draait het om carchases, onschuldige hoofdpersonen en intens slechte psychopaten. Voor karakteropbouw, logica en intellectuele stimulatie moet je deze films niet kijken. Heb je echter zin in knoertharde botsingen, vliegende auto-onderdelen en gemene schurken dan zit je goed bij Harmon. Helaas is ‘Highwayman’, ondanks de erg compacte speelduur, wat langdradig. De karakteropbouw is daar de oorzaak van.

Met James Caviezel heb je een ijzersterk acteur in huis. Dat besefte Harmon ook en daarom gaf hij de acteur flink wat ruimte om zijn kunsten te vertonen. Caviezel is goed op dreef en zet een volwaardig personage neer. Erg knap als je nagaat met wat voor beperkt materiaal de man moest werken. De hoofdrol van de film is echter voor Mithra en juist zij heeft het minste talent van de gehele cast. Met haar fotomodellenuiterlijk is het prettig om naar de actrice te kijken, maar qua acteerwerk is het niet spetterend wat je te zien krijgt. Feore is dan wel weer genietbaar in zijn dik aangezette schurkenrol. Qua acteerwerk is ‘Highwayman’ een vreemd allegaartje. Caviezel’s depressieve rol is veel te zwaar voor deze nihilistische thriller. Ook wordt er teveel stilgestaan bij de gevoelens van de slecht uitgewerkte personages. De vaart van de film zakt regelmatig in.

‘Highwaymen’ is een leuke thriller, maar met de nodige gebreken. Het acteerwerk is niet goed op elkaar afgestemd en ook de talloze plotgaten en onlogische wendingen zijn slordig. Toch is Harmon’s film erg genietbaar. Visueel gezien mag ‘Highwaymen’ er best wezen. Ook het betrekkelijk originele uitgangspunt van een gevaarlijke wegpiraat verdient pluspunten. Geen film om voor naar de videotheek toe te scheuren, maar deze B-film hoort zeker niet in de gevarendriehoek van de pulp thuis.

Bioscooprelease: 18 maart 2004