Histoire d’O (1975)

Regie: Just Jaeckin | 105 minuten | drama, erotiek | Acteurs: Corinne Cléry, Udo Kier, Anthony Steel, Jean Gaven, Christiane Minazoli, Martine Kelly, Jean-Pierre Andréani, Gabriel Cattand, Li Sellgren, Albane Navizet, Nadine Perles, Laure Moutoussamy, Henri Piégay, Alain Noury, Florence Cayrol, Eva Carson, Sylvie Olivier, Bernard Jeantet, Jean-François Mathieu, Stéphane Macha, Vladimir Brajovic, Judith Novak, Gabriel Briand

Tijden veranderen. Een film die de ene generatie rode oortjes bezorgt, oogst bij een volgende hooguit verwondering. Wie twijfelt aan dit cliché doet er goed aan de erotische speelfilm ‘Histoire d‘O’ (1975) te bekijken. In de jaren 70 hoogst erotisch, anno 21e eeuw braaf en weinig opwindend. ‘Histoire d’O’ zegt dan ook meer over die wonderlijke jaren 70 dan over liefde en erotiek.

Gebaseerd op de gelijknamig roman uit 1954, beschikt ‘Histoire d’O’ over meer plot dan de gemiddelde erotische film. In dit geval geen aanbeveling, want de plot is boeiend noch origineel. Middelpunt is de modefotografe Odile (O) die door haar minnaar naar een geheimzinnig kasteel in Roissy wordt gestuurd. Als lid van een BDSM-harem leert zij daar te gehoorzamen aan de mannelijke kasteelbewoners. Eenmaal afgericht leent haar minnaar haar uit aan zijn oudere stiefbroer, de grijze playboy Sir Stephen. Daarna duikt ook nog ene Jacqueline op, een fotomodel dat ook gehoorzaamheid moet leren.

Al bij al geen bijster boeiende plot, met bovendien een verrassend tamme uitwerking. Het BDSM-gebeuren in het kasteel draait voornamelijk om het standaardpakketje van de beginnende liefhebber: boeien, blinddoek en een zweep. Ook Sir Stephen komt nauwelijks verder dan wat zweepslagen, en wanneer zijn bediende het van hem overneemt komt opnieuw die vervelende zweep te voorschijn. Heel af en toe wordt er een beetje gesekst, op het laatst zowaar wat lesbisch gefröbel, maar het blijft allemaal heel braaf.

Die braafheid hangt ongetwijfeld samen met de tijd waarin deze film is gemaakt. In de jaren 70 bezorgde een blote televisieborst nog menigeen slapeloze nachten. ‘De stille kracht’, ‘Open en Bloot’ en de VPRO-avond waren de boosdoeners. Qua mainstream-erotiek had je de olijke Duitse Tiroler en Schulmädchenfilms, de onschuldige ‘Emmanuelle’ en de Nederlandse blootfilms (‘Keetje Tippel’, ‘Turks Fruit’, ‘Blue Movie’), films waarin het tonen van frontaal naakt al voor voldoende opwinding zorgde. ‘Histoire d’O’ past goed in dat rijtje, en blijft ver weg van de gruwelijke perversiteiten van Pasolini’s ‘Salò’ en de expliciete seks van ‘Deep Throat’.

De jaren 70 vind je ook terug in de afschuwelijke muziek, met een op drift geraakte synthesizer als muzikaal dieptepunt. De jurken zijn even kleurrijk als afzichtelijk, de mannen zijn van het soort dat toen voor playboy doorging maar er nu tamelijk uitgedroogd uitziet. De vrouwen zijn wat molliger dan tegenwoordig, met ook wat meer beharing dan nu. De enige verrassing is een piercing die je niet snel met de jaren 70 associeert.

Een leuk uitstapje dus voor de tijdreizigers onder de filmliefhebbers. Voor de minder gespecialiseerde kijker is ‘Histoire d’O’ geen aanrader. Deels door de beroerde plot, deels doordat de film zichzelf vreselijk serieus neemt. Een pretentieuze voice-over zemelt wat af over het gevoelsleven van O, een gevoelsleven dat niemand wat interesseert. Het quasi filosofische geratel over de liefde maakt het er niet beter op. Dat alles maakt deze klassieker uit de jaren 70 een hele zit voor de latere kijker. Die bovendien ieder verlangen naar een zweepje al knikkebollend kwijtraakt.

Bioscooprelease: 27 november 1975
DVD-release: 15 mei 2015 (DVD-box Best of Shades)