Hit and Run (2012)

Regie: David Palmer, Dax Shepard | 100 minuten | komedie, actie, romantiek | Acteurs: Dax Shepard, Kristen Bell, Tom Arnold, Bradley Cooper, Beau Bridges, Kristin Chenoweth, Michael Rosenbaum, Jess Rowland, Nate Tuck, Kal Bennett, Cameron Cruz, David Koechner, Carly Hatter, Shannon Joy Rodgers, Jess Rowland

Speciaal voor stelletjes met keuzestress en daaraan gerelateerde ruzies: de romantische komedie en actiefilm met snelle auto’s in één. De film ‘Hit and Run’ heeft een balans tussen romantiek en actie gevonden, zonder geforceerd te zijn. Als Yul (Dax Shepard) onder het pseudoniem van Charlie, eindelijk een rustig leven heeft opgebouwd en een leuke vriendin heeft gevonden, verandert alles. Zijn vriendin Annie (Kristen Bell) krijgt haar droombaan aangeboden in Los Angeles. Op zich is dat niet een groot probleem natuurlijk, ware het niet dat Charlie hun huidige woonplaats niet mag verlaten. Hij is namelijk in getuigenbescherming, en in L.A. is hij zijn leven niet zeker. Uit liefde en wanhoop besluit hij toch met haar mee te gaan.

Zijn U.S. marshall Randy, die hem moet beschermen, gaat in de achtervolging. De jaloerse ex van Annie besluit hen ook achterna te reizen, en hij stelt Alex, een voormalig vriend, maar nu de vijand van Yul (Charlie dus) op de hoogte. Ook hij zet, met zijn handlangers, de achtervolging in. Als uiteindelijk ook nog de politieagenten zich in het reisgezelschap mengen is het spektakel compleet. Snelle en mooie wagens van elk kaliber halen stunts uit in lange scènes van achtervolgingen, en een heel arsenaal aan wapens veroorzaakt bloederige wonden. Maar onder deze dikke laag mannelijke clichés zit het verhaal van het koppel Charlie en Annie, dat zo geloofwaardig kibbelt dat je bijna denkt dat ze een echt stel zijn.

En dat klopt, want in het echte leven zijn Dax en Bell verloofd. Dax, de schrijver, regisseur en acteur van deze film, schreef een heel persoonlijk verhaal over en voor zijn twee liefdes: auto’s en zijn vriendin. Gebaseerd op de eigen ervaringen en problemen van de tortelduifjes, is dit een ode aan hun liefde, en aan Bell. De rollen in ‘Hit and Run’ zijn bijna allemaal gebaseerd op de vrienden van Shepard- en die vrienden vertolkten die rollen ook. ‘Hit and Run’ is dus gemaakt door een groep vrienden. De acteurs spelen zichzelf in deze film, en spelen met hun vrienden alsof ze vrienden van elkaar zijn – wat het eigenlijk bijna niet meer acteren maakt. De vreugde die de acteurs zichtbaar hebben gehad tijdens het schieten van de film is wel te merken op het doek.

Uiteindelijk is het verhaal van ‘Hit and Run’ toch bedacht om maar zo veel mogelijk mannendingen bij elkaar te krijgen– Dax wilde oorspronkelijk een ‘dude’s movie’ maken, maar onwillekeurig kwam daar toch de romantische ondertoon in van de man die alles voor zijn liefde over heeft. Alle clichés zijn echter vergeven door het uitstekende acteerwerk en de mooie beelden. Ook het contrast tussen de romantiek en actie heeft Dax goed uit kunnen werken- op een typisch actiemoment worden Annie en Charlie in slow motion met een romantisch muziekje in een intiem moment vastgelegd, geheel tegen de gewekte verwachting in. Die onverwachte situaties maken de film grappig, de worstelingen in de relaties maken het herkenbaar en de actie en achtervolgingen maken het spannend, maar de persoonlijke noot van deze film maakt het pas echt leuk. In het genre van de clichématige actiekomedie is ‘Hit and Run’ zeker een mooie film.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 23 augustus 2012