Hoe duur was de suiker (2013)

Regie: Jean van de Velde | 125 minuten | drama | Acteurs: Gaite Jansen, Yootha Wong-Loi-Sing, Benja Bruijning, Anna Raadsveld, Neil Sandilands, Yannick van de Velde, De-Wet Nagel, Kees Boot, Negativ, Carel Nel, Estelle Terblanche, Werner Kolf, Genelva Krind

Het lijkt geen toeval dat ‘Hoe duur was de suiker’, honderdvijftig jaar na de afschaffing van de slavernij in Suriname, de openingsfilm van het Nederlands Film Festival 2013 is. Vooral omdat de film – gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Cynthia Mc Leod – verder vrij weinig aanleiding geeft voor het ontvangen van een dergelijk prominente plek op het festival. Ons koloniale verleden wordt namelijk op een dermate ongeloofwaardige manier weergegeven dat het meer weg heeft van een verkleedpartijtje dan van een serieuze poging om het achttiende-eeuwse Suriname op een treffende manier in beeld te brengen.

Sarith (Gaite Jansen) woont rondom de achttiende eeuw met haar slavin Mini-Mini (Yootha Wong-Loi-Sing) op een idyllische plantage in Suriname. De zoektocht naar een echtgenoot voor de schone Sarith is er vanwege het feit geld en status een doorslaggevende rol spelen in de uiteindelijk keuze een met horten en stoten. De frustratie die het echec van de onderneming met zich mee brengt drijft een kloof tussen Sarith en haar familie en vrienden. Mini-mini probeert haar steeds verwaander wordende bazin ondanks alles te helpen, dit mag echter niet baten.

Het grootste probleem is dat er op geen moment echt de illusie wordt gewekt dat je naar een verhaal zit te kijken wat zich in het achttiende-eeuwse Suriname afspeelt. De personages voelen modern aan, en zo zien ze er ook ondanks hun klassieke klederdracht uit. De dialoog, intonatie en houding van zowel de kolonisten als de slaven hebben de reis terug in de tijd zonder succes doorstaan.

Eén van de weinige lichtpuntjes van de film is het frisse spel van Yootha Wong-Loi-Sing, de onervaren actrice weet met haar sprankelde en indringende ogen een overtuigende performance neer te zetten. Dit komt misschien ook wel door het schrijnende contrast met het overgrote deel van de rest van de cast, deze lijken namelijk in een wedstrijd verwikkelt voor de titel van meest ongeloofwaardige acteerprestatie.

Een film maken die zich in een andere tijd afspeelt is niet makkelijk, maar in ‘Hoe duur was de suiker’ wordt dit wel op een hele pijnlijke manier duidelijk. Het resultaat is een geforceerd drama wat geenszins waardig verslag doet van de gebeurtenissen die zich om en nabij tweehonderdvijftig jaar geleden in Suriname hebben afgespeeld.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 26 september 2013
DVD- en blu-ray-release: 15 januari 2014