Hoge hakken, echte liefde (1981)

Regie: Dimitri Frenkel Frank | 93 minuten | komedie | acteurs: Rijk de Gooyer, Monique van de Ven, Dolf de Vries, Leen Jongewaard, Olga Zuiderhoek, Johan Ooms, Max Croiset, Gees Linnebank, Marina de Graaf, Hein Boele en Jerome Reehuis

Soms zijn grappen zo verouderd dat de film in de loop der jaren juist daardoor onbedoeld grappig wordt. Dit is bij ‘Hoge hakken, echte liefde’ in hoge mate het geval. Inmiddels legendarisch is de kreet ‘Moet je een knal?!?’, waarmee gepoogd wordt aan te geven dat de inburgeringscursus van directeur Semeyns in het rauwe zeebonkmétier geslaagd genoemd mag worden. Rijk de Gooijer doet het prima in zijn dubbelrol. Natuurlijk was zijn komisch acteertalent al bekend in Nederland vanwege zijn jarenlange shows met Johnny Kraaikamp. Zijn meest memorabele en humoristische rol zette hij later in zijn carrière neer als de cynische Fred Schuit in de serie ‘In voor- en tegenspoed’.

Monique van de Ven speelt ook erg leuk. Misschien hoopte ze dat dit tevens haar laatste Nederlandse film was, want ze zou hierna met Jan de Bont naar Amerika gaan. Monique speelde in ‘Breach of Contract’ (huh? ja precies…) en keerde in tegenstelling tot haar ex-echtgenoot weer snel terug. We zien verder veel oude bekenden zoals Geert de Jong, Leen Jongewaard en de onvermijdelijke Dolf de Vies.

Meest grappige scène in ‘Hoge hakken echte liefde’ is die waarin Jenny haar nieuwe vriend Arie gaat voorstellen aan haar vader (Leen Jongewaard). Er volgt een pijnlijk lange stilte waarin verbazing en woede in de lucht hangen en vervolgens het harde nasale stemmetje van Jongewaard: ‘Wat is de bedoeling???’. Het zwakke aan de film is de clichématige aftekening van het arbeidersmilieu versus de Gooise kapitalistengordel waarin het zich afspeelt. Nou waren ze daar in de jaren tachtig sowieso niet vies van (denk aan ‘Flodder’) maar het wordt hier wel zo overdreven neergezet dat de film tegen het randje van een flauw blijspel aan dreigt te zitten.

‘Hoge hakken echte liefde’ werd een groot kassucces destijds, wat regisseur Dimitri Frenkel Frank aanzette tot een volgende komedie. Dat werd ‘De Boezemvriend’, een film waarin André van Duin zoals gebruikelijk bijzonder scherpe grappen uit zijn mouw schudt en de borsten van zangeres/zakenvrouw Vanessa een prominente rol spelen. Daarna maakte de in 1988 overleden Frenkel Frank wijselijk geen komedies meer. ‘Hoge hakken echte liefde’ is altijd nog goed voor een avondje Hollandse filmnostalgie.

Jeroen Poldermans

Bioscooprelease: 29 oktober 1981