Home on the Range-Paniek op de prairie (2004)

Regie: Will Finn, John Sanford | 73 minuten | komedie, western, animatie, familie, musical | Engelse stemmencast: Roseanne, Judi Dench, Jennifer Tilly, Steve Buscemi, Cuba Gooding Jr., Estelle Harris, G.W. Bailey, Bobby Block, Carole Cook, Charlie Dell, Charles Dennis, Marshall Efron, Patrick Warburton, Ross Simanteris, Keaton Savage, Dennis Weaver, Ann Richards, Richard Riehle, Sam J. Levine, Charles Haid | Nederlandse stemmencast: Marjolijn Touw, Jenny Arean, Anneke Beukman, Howard Komproe, Ernst Daniël Smid, Reinder van der Naalt, Hero Muller, Wim van Rooij, Corry van der Linden, Arnold Gelderman, Laus Steenbeeke, Pim Koopman, Bram Bart, Carolina Mout, Jurre Wieten, Bas van der Werf, Joy Kramer, Fred Meijer, Hein Boele, Just Meijer

‘Home on the Range’ is de laatste uit een lange rij Disney Classics en kwam in de zomer van 2004 in de Nederlandse bioscopen. De traditionele 2-D animatie moest door de komst van 3-D animatie en computergegenereerde animatiefilms aan populariteit inboeten. Voor jongere kijkers is ‘Home on the Range’ een bron van vermaak, oudere kids zullen het wat kinderlijke verhaal minder weten te waarderen, en hun ouders moeten het met slechts een paar leuke, voor volwassenen er in gestopte, momenten doen, zoals wanneer koe Maggie zegt tegen de kijker over haar gigantische uiers “Yeah, they’re real. Quit staring!”

Zoals Maggie van de melk barst, barst de originele stemmencast van het talent. Roseanne is perfect als de prijzenwinnende koe, het lijkt wel of de rol op haar lijf geschreven is. Ze geeft Maggie een lekker eigenwijs karakter mee, hoewel dit natuurlijk niet alleen aan haar acteerwerk ligt, ook de scriptschrijvers hebben hun werk wat dat aangaat prima gedaan. Jennifer Tilly is de wat naïeve, vredelievende new-age koe, en is meer schattig dan grappig. Een gedeelde eerste plaats samen met Roseanne echter krijgt Judi Dench, die er in slaagt haar karakter uiterst gedistingeerd over te laten komen. Haar stem past erg goed bij Mrs. Calloway, de perfectionistische koe die erg moet wennen aan het recht-op-de-koe-af-karakter van Maggie. Cuba Gooding Jr. spreekt de stem in van Buck, het paard dat zichzelf zo nodig wil bewijzen en Randy Quaid jodelt er wat af als Alameda Slim, de schurk in het verhaal.

Het verhaal is erg simpel, te simpel zelfs. Al duurt de film nog geen vijf kwartier, grote kans dat het oudere publiek tijdens het kijken op de klok kijkt. Er gebeurt gewoonweg te weinig, het hele verhaal had makkelijk in een kortere film verteld kunnen worden. De muziek is ook niet bijzonder, tenzij je een grote Bonnie Raitt, Tim McGraw of k.d. lang fan bent.

Het is jammer dat Disney’s voorlopig laatste 2-D film van een wat mindere kwaliteit is. Er is minder aandacht besteed aan het script; een wat diepgaander verhaal of meer karakteruitdieping en beter verzorgde animaties hadden van ‘Home on the Range’ een echte klassieker kunnen maken. Nu is het niet meer dan een aardige, zij het nietszeggende cartoon. Door de geweldige cast is de film nog de moeite waard. Oorzaak voor paniek – om welke reden dan ook – is deze film in elk geval niet.

Bioscooprelease: 21 juli 2004
Blu-ray-release: 1 oktober 2014