Honeyz (2007)

Regie: Tom Six | 73 minuten | actie, komedie, misdaad | Acteurs: Monique van der Werff, Anna Speller, Peter Beense, Wim van Ham

De Nederlandse filmer Tom Six lijkt vooral geporteerd van bijzondere projecten. In 2004 maakte hij (naar eigen zeggen) de eerste vaderlandse speelfilm over de Amsterdamse homoscene. Het met veel bombarie aangekondigde ‘Gay’ trok bij elkaar minder bezoekers dan een doordeweekse avond bij een provinciale COC en de kritieken waren ook al niet juichend. In 2007 komt Six opnieuw op de proppen met een bijzonder project. De release van de jeugdfilm ‘Honeyz’ is volledig multimediaal, zodat de kijker er niet meteen voor naar de bioscoop hoeft te rennen maar hem op de premièredag al op dvd, internet, pay-tv of via zijn mobiel kan bekijken. Bovendien speelt ‘Honeyz’ zich de volle speeltijd af in warenhuis De Bijenkorf, en ook dat zal een unicum zijn.

In ‘Honeyz’ halen de zeventienjarige vriendinnen Eva en Renske een waagstuk uit waarvan de meeste meiden alleen maar kunnen dromen. Ze laten zich na sluitingstijd opsluiten in een warenhuis; niet alleen vanwege de kick, maar omdat ze daar een verslag over willen schrijven voor school. Dan is het natuurlijk de vraag of er van dat werkstuk iets terechtkomt in zo’n shoppers-paradijs.

Dit aardige uitgangspunt heeft niet geleid tot een aardige film. Om te zeggen dat het verhaal weinig voorstelt, is een understatement. Afgezien van een korte aanvaring met een bewaker gebeurt er namelijk helemaal niets. Om het gebrek aan spanning te compenseren zijn er soms wat griezelige muziekjes en plotselinge camerabewegingen, maar die zijn verder nergens op gebaseerd. Wat we te zien krijgen komt zo’n beetje neer op een veel te lange rondleiding door De Bijenkorf. Uiteraard wordt tussen alle verkleedpartijen en make-upsessies wel wat gekletst, maar die gesprekjes zijn zelfs voor de piepjonge doelgroep nooit echt interessant.

Het lijkt erop alsof Six zijn beoogde publiek, meisjes tussen 8 en 16 jaar, niet erg serieus heeft genomen. Hoewel het basisidee allerlei mogelijkheden in zich bergt voor leuke, spannende en romantische verwikkelingen (had er bijvoorbeeld maar een leuke jonge bewaker neergezet in plaats van zo’n baggervette viespeuk), scheept Six zijn kijkers af met clichépraatjes over nerds, vervelende moeders en huiswerk. Al met al kan de doelgroep beter zelf een dagje in de Bijenkorf rondsnuffelen dan zich met deze film bezighouden. Multimediaal of niet, ‘Honeyz’ is vooral erg saai en doet eerder denken aan een opgerekt reclameblok dan aan een echte speelfilm.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 26 april 2007