Hoogvliegers – The Flyboys (2008)

Regie: Rocco DeVilliers | 100 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Jesse James, Reiley McClendon, Stephen Baldwin, Tom Sizemore, Jennifer Slimko, Dallen Gettling, J. Todd Adams, Robert Costanzo, Vince Cecere, Frank D’Amico, Harrison Young, Blaire Baron, Tommy Hinkley, Joanne Baron, Dylan Kasch, David Stevens, Rainbow Borden, Garret Sato, Yoshi Jenkins, Yoshio Be, Marvin Payne, Jossara Jinaro, Laurel Snow, Ashley Thomas

Onafhankelijk filmmaker Rocco DeVilliers (1970) is nog niet bekend bij het grote publiek, maar zijn speelfilm ‘Hoogvliegers’ (‘The Flyboys’) heeft ervoor gezorgd dat hij al wel een flinke stap in de goede richting heeft kunnen zetten. ‘Hoogvliegers’ is een enorm spannende, vakkundig gemaakte familiefilm (voor kinderen vanaf een jaar of tien) en de film heeft terecht al een flink aantal prijzen op internationale filmfestivals in de wacht gesleept, waaronder opvallend veel publieksprijzen. DeVilliers was mede verantwoordelijk voor het scenario, productie en editing. Met een voor Hollywoodbegrippen klein budget slaagde hij er in een film te produceren die de meer dan eens middelmatige films die de grote studio’s uitbrengen in kwaliteit ver overtreft.

Kyle (Reilly McLendon) en zijn moeder zijn net verhuisd en het is zijn eerste schooldag. Vrijwel direct maakt hij zichzelf niet populair bij de pestkop van de klas door het op te nemen voor zijn slachtoffer, Jason (Jesse James). Bang uitgevallen is Kyle echter niet, hij weet met een paar rake klappen de bully een gebroken neus te bezorgen, maar wanneer die zijn grote broer inschakelt, ziet het er minder rooskleurig uit voor Kyle en Jason. Toch weten de twee te ontsnappen en komen ze terecht op het vliegveldje waar Jasons oom Ed (Dallen Gettling) vliegtuigen onderhoudt. Geheel tegen de wil van Jasons moeder, die bang is voor vliegen, in, neemt Ed de twee jongens mee op een vlucht.

De volgende dag besluiten de kersverse vrienden school over te slaan, omdat ze een confrontatie met de vechtersbazen liever uit de weg gaan. Ze verkennen het vliegveld en bekijken een prachtig vliegtuig, een Twin Beech, van binnen als plotseling twee mannen de hangar binnenkomen. Jason en Kyle kunnen zich nog net verstoppen in het vrachtruim, maar hun hoop dat de twee onbekenden slechts even komen kijken, wordt al gauw de grond in geboord. Omdat ze geen kant op kunnen, en al snel door hebben dat de twee heren niet veel goeds van plan zijn, blijven ze zitten waar ze zitten. Na een korte stop op een voor hen onbekend vliegveld vertrekken ze weer, gelukkig nog steeds onopgemerkt. Er is echter wel een tas in de laadruimte gezet en Kyle komt er achter dat het een bom is. Wanneer ze dit in paniek willen vertellen aan de twee mannen, blijken deze het vliegtuig verlaten te hebben. Kyle en Jason, die gelukkig de basisprincipes van het besturen van een vliegtuig van zijn oom heeft geleerd, moeten én de bom zien kwijt te raken én daarna het vliegtuig nog veilig aan de grond zien te krijgen. Het is één van de eerste spectaculaire en nagelbijtende scènes die DeVilliers voor zijn publiek in petto heeft.

Kyle en Jason worden helden, maar het is slechts het begin van hun avontuur. De Twin Beech blijkt eigendom te zijn van een stinkend rijke maffiabaas (Tom Sizemore), die de jongens graag aan de tand wil voelen. De twee criminelen die zijn vliegtuig op wilden blazen hebben namelijk een flinke som geld gestolen. De twee jonge vrienden komen in een aantal heftige, levensbedreigende situaties terecht. Hoe gaat dit aflopen?

De rollen worden uitstekend neergezet, Jesse James en Reilly McLendon – in werkelijkheid beiden een aantal jaren ouder dan de personages die ze spelen – brengen met enthousiasme en volle overtuiging hun karakters tot leven. Ook de rest van de cast is in topvorm, zelfs acteurs Tom Sizemore en Stephen Baldwin bewijzen dat de bange vermoedens die je krijgt als hun namen in de credits staan, in dit geval ongegrond zijn. Daarnaast zijn de beelden adembenemend. De film is opgenomen in de Amerikaanse staten Utah en Nevada en het landschap is door de zon van een rode gloed voorzien: prachtig om te zien in de verschillende luchtopnames. Er worden zonder gebruik van CGI de meest ongelooflijke stunts vertoond, waarvan de al eerder genoemde landingsscène nog maar een voorproefje is. De film heeft een prettig tempo en naast de spanning en avontuur is er ook nog ruimte voor humor.

De internationale titel voor ‘Hoogvliegers’ is ‘Sky Kids’ en dat doet natuurlijk aan ‘Spy Kids’ denken. Als je nog niet overtuigd bent, misschien trekt dit je dan over de streep: Rocco DeVilliers zou zo maar eens de nieuwe Robert Rodriguez kunnen zijn.