Horizonica (2006)

Regie: Ramon Etman, Fabian van Dongen | 125 minuten | actie, drama, horror | Acteurs: Maurice van Turnhout, Jo Pinxt, Jenny Hsia, Mike Langeveld, Eva Donker, Shyra de Beauvesier Watson, Lisette Felet, Yvonne Panjoel, Mark van der Waals, Marleen van de Camp, Antonie Kamerling, Rob Stenders, Sebastiaan Kerckhof, Mariolande Kennedy, Fabian van Dongen, Jos Jongenotter, Jip Loots, Amanda Smits, Charlotte Vlaanderen, Rutger Smoorenburg, Andrei Mikes, Eefje de Bock, Joost Prinsen, Lloyd Kaufman, Aukje van Ginneken

In Eindhoven en omgeving was ‘Horizonica’ al legendarisch voordat de film in première ging. Niet zo raar als je nagaat dat er ruim drie jaar gesleuteld is aan het lowbudget zombiespektakel dat door 1.236 (!) vrijwilligers in elkaar is gezet. Onder de fanatici zijn zelfs enkele bekende koppen te bespeuren. Zo draven BN’ers als Henk Westbroek, Antonie Kamerling, Pierre Wind en Rob Stenders op in kleine cameorolletjes. Zelfs pulpmeester Lloyd Kaufman draaft op in een lollig rolletje. Hartstikke leuk en aardig, maar is het Brabantse bloedbad ook leuk voor kijkers van boven de rivieren?

‘Horizonica’ speelt zich af in Eindhoven waar een groepje studenten in een bos gedropt wordt. De ontgroening verloopt niet helemaal goed vanwege spanningen binnen de groep. Zo kan de stille Jenny (Hsia) niet overweg met de boerse Nathan (Van Turnhout). Terwijl de strubbelingen escaleren, gaat het in een laboratorium ook niet helemaal lekker. De mysterieuze Merijn (Van der Waals) gooit een chemisch goedje in het drinkwater waardoor heel Eindhoven te maken krijgt met een virus. Het virus verandert iedereen die kraanwater drinkt in een zombie. Het is aan terreurteam Dutch Treat om de plaag te stoppen, de verdwaalde studenten te redden en Nederland te behoeden voor een ramp.

Dat ‘Horizonica’ niet door professionals is gemaakt, zie je meteen terug. Het acteerwerk is belachelijk, maar tegelijkertijd charmant. Het platte Brabants in combinatie met dialogen als “Waar komde gij vandaan?” – “Uit Gestel.” is aandoenlijk en grappig (zij het onbedoeld). Wel is duidelijk dat de mensen die voor de camera komen hun uiterste best doen. Om het houterige acteerwerk te camoufleren, hebben de makers gebruik gemaakt van BN’ers. Een goede zet, want het is nu eenmaal grappig om Rob Stenders of Pierre Wind opgevreten te zien worden door een Brabantse zombie. Ook een paar slimme verwijzingen naar beroemde horrorfilms of bekende gezichten uit de horrorscene zijn leuk gevonden. Zo duikt Troma-baas Lloyd Kaufman op in een grappig bijrolletje. Toch kan de stoet celebs niet voorkomen dat je 125 minuten naar verkrampt acteerwerk zit te kijken.

Ramon Etman heeft zich laten beïnvloeden door splatterklassiekers als ‘Night Of The Living Dead’ en ‘Dawn Of The Dead’ en dat zie je terug. De gruwelijke passages zijn ouderwets goor en de griezeljunkie kan zich opmaken voor ranzige maagwandperforaties, exploderende schedeldaken en openliggende magen. Lekker expliciet in beeld gebracht. Behalve een ode aan ouderwets smerige horrorfilms is ‘Horizonica’ ook een lofzang op Eindhoven. Zo zijn bekende figuren uit de stad te zien (protestzanger Armand en de lokale stadsprediker) en komen bekende gebouwen voorbij, zoals het station, het vliegveld, de TU/e en het Klokgebouw. Leuk voor de inwoners van de stad, maar iemand uit de Randstad zal het weinig boeien. Juist dat laatste is het zwakke punt van ‘Horizonica’. Als je niet bekend bent met de ontstaansgeschiedenis van de film en de hoeveelheid werk die in het project heeft gezeten, dan zul je weinig met de film hebben.

Hoeveel liefde en toewijding er ook in het project gestopt zijn het heeft geen sterke film opgeleverd. Het brakke spel van de cast, het onsamenhangende verhaal dat uit talloze onafgewerkte plotlijntjes bestaat en de veel te lange speelduur voorkomen dat ‘Horizonica’ een cultklassieker wordt. Het sterke camerawerk, de opzwepende rocksoundtrack vol Eindhovense bands en de gore geweldsexplosie vergoeden gelukkig veel. Wat was de lijfspreuk van Eindhoven ook alweer? Eindhovuh de goorstuh!