Hors les murs (2012)

Regie: David Lambert | 100 minuten | drama | Acteurs: Matila Malliarakis, Guilaume Gouix, David Salles, Mélissa Désormeaux-Poulin, Carmela Locantore, Matilda Perks, Ingrid Heiderscheidt, Juliette Bouly

Eerst hadden we Andrew Haighs ‘Weekend’ (2011), daarna kwam Ira Sachs met zijn soortgelijke liefdesdrama ‘Keep the Lights On’ (2012). In beide films draait het om een kortstondige, maar uiterst gepassioneerde liefde tussen twee mannen, waarbij we hen dicht op de huid zitten en hun diepste emoties mee mogen voelen. Intens, sterk geacteerd en met een passie die na verloop van tijd omslaat in melancholie. De volgende film die in naadloos in dit rijtje aansluit is ‘Hors les murs’, ook uit 2012, het regiedebuut van de Belgische scenarioschrijver David Lambert. De film valt meteen met de deur in huis; in de eerste scène zien we de ietwat verlegen Paulo (Matila Malliarakis) met vrienden in een bar, heimelijk lonken naar de stoere barman. Hij gooit zichzelf zo vol drank, dat hij niet meer zelf naar huis kan komen en dus neemt de barman, de van oorsprong Albanese Ilir (Guillaume Gouix) hem mee naar zijn appartement.

Hoewel de wederzijdse aantrekkingskracht onmiskenbaar is, gebeurt er verder niets die nacht. De volgende ochtend keert Paulo terug naar zijn vriendin Anka (Melissa Desormeaux Poulin), met wie hij samenwoont. Uit haar reactie blijkt het niet de eerste keer te zijn dat Paulo zomaar een nacht wegblijft, en van zijn gevoelens voor mannen lijkt ze ook al op de hoogte. Als ze ontdekt dat hij vervolgens nog een aantal keer stiekem afspreekt met Ilir, zet ze hem het huis uit. Omdat hij geen andere plek heeft om naartoe te gaan, belt hij aan bij Ilir. Die zit aanvankelijk echter niet te wachten op een serieuze relatie en kan de plotselinge inbreuk op zijn privacy niet echt waarderen. Paulo weet hem echter te verleiden, zodat hij hem toch in huis neemt. De relatie bloeit op, maar er komt abrupt een einde aan als Ilir voor een weekend naar Parijs trekt (hij is muzikant in een band), maar niet meer terugkeert. De hevig geëmotioneerde Paulo raakt daardoor behoorlijk van slag. Dan ontdekt hij dat Ilir in de gevangenis is beland omdat hij hash de grens over smokkelde. Als Paulo hem opzoekt, blijkt hij als een blad aan een boom te zijn omgeslagen: blijkbaar mag zijn imago van stoere kerel er niet onder lijden en hij wijst hem af. Die afstandelijkheid maakt Paulo alleen nog maar meer van streek en hij zoekt in pure wanhoop steun bij een veel oudere seksshopeigenaar (David Salles). Maar zijn verlangen naar Ilir blijft.

‘Hors les murs’ is een sterk door de karakters gedreven drama, dat zijn zowel pieken als dalen kent. De film is het sterkst in het overbrengen van de intense passie die tussen de mannen opbloeit, maar verliest aan overtuigingskracht zodra de melancholie en het pure drama de boventoon voert. Beide centrale personages kennen een rijke schakering aan emoties en karaktereigenschappen; doordat ze allebei zowel sympathieke als vervelende trekjes hebben, komen ze tot leven. Paulo is de zachte en gevoelige van de twee, die meteen vol voor de relatie wil gaan. Hij is echter ook manipulatief, drammerig en soms onvolwassen. Ilir is de meest interessante en kleurrijke van de beide mannen, met humor en passie, maar hij is ook onverantwoordelijk, wispelturig en kan ronduit bot uit de hoek komen. Films die rond zulke diep uitgedokterde personages spelen, zijn over het algemeen de moeite waard en dat is met ‘Hors les murs’ ook zo. Zeker omdat de rollen ook nog eens uitstekend gespeeld worden door de beide acteurs en het rauwe, realistische camerawerk past er goed bij. Regisseur Lambert heeft echter ook nog wat puntjes om aan te werken voor een eventuele volgende film: naar het einde toe verliest hij de focus en ook al is het slot niet slecht, echt bevredigend is het ook niet. Desondanks kunnen we stellen dat Lambert – die het verhaal baseerde op zijn eigen ervaringen op liefdesgebied – het er voor een debutant heel behoorlijk van afbrengt.

‘Hors les murs’ verschijnt donderdag 5 september 2013 op DVD.