Hot Shots! (1991)

Regie: Jim Abrahams | 84 minuten | actie, komedie, oorlog, romantiek | Acteurs: Charlie Sheen, Cary Elwes, Valeria Golino, Lloyd Bridges, Kevin Dunn, Jon Cryer, William O’Leary, Kristy Swanson, Efrem Zimbalist Jr., Bill Irwin, Heidi Swedberg, Bruce A. Young, Ryan Stiles, Rino Thunder, Mark Arnott, Jerry Haleva

‘Hot Shots!’ is een hilarische film voor wie houdt van melige humor en is vooral leuk voor mannen. In ‘Top Gun’, de film die hier vooral op de hak wordt genomen, konden vrouwen nog zwijmelen bij Tom Cruise en Kelly McGillis op de tonen van “Take my breath away” tussen alle macho-actiescènes door. Hier zijn zelfs de actiescènes nog doorspekt met grappen. Wat dat betreft is er voor elk wat wils: woordspelingen, parodieën en veel visuele grappen (waarvan er een groot aantal op de achtergrond gebeuren) zorgen voor geen moment verveling. Het constante spervuur van soms flauwe, soms ook ijzersterke grappen geeft een permanente staat van vrolijkheid.

Topper Harley (Sheen) is duidelijk gemodelleerd op Cruise en heeft het duidelijk naar zijn zin als de licht psychotische, maar sympathieke piloot. Zijn voornaamste sparringpartner is Elwes als zijn rivaal in de lucht en de liefde, die de rol van Val Kilmer in ‘Top Gun’ op de hak neemt. Het trio hoofdrolspelers wordt gecompleteerd door Golino, die Ramada, de psycholoog van de opleiding speelt en zowel professioneel als privé met Topper te maken krijgt. De andere piloten uit het squadron hebben bijnamen die hun toekomstige carrière al voorspellen: zo heb je “Wash Out” (Cryer, die een erg ingewikkelde oogoperatie nodig heeft) en “Dead Meat” (O’Leary, als de tegenhanger van Anthony Edwards uit ‘Top Gun’). Zijn sterf- en daaropvolgende begrafenisscène bevatten enkele van de meest geïnspireerde grappen van de film, waarbij ook ‘The Godfather’ nog even voorbij komt. De onorthodoxe grafrede wordt uitgesproken door de oliedomme admiraal Tug Benson (Bridges), die – als je zijn verhalen en die uit de opvolger ‘Hot Shots!: Part Deux’ mag geloven – geen enkel origineel lichaamsdeel meer heeft. Alles is wel een keer weggeschoten in dienst van het vaderland. Met een uitgestreken gezicht weet hij de meest faliekante onzin op te dreunen en is hij daarmee één van de leukste toevoegingen aan de film. Vaak wordt gezegd dat komedie het moeilijkst is om te acteren en natuurlijk ziet de kijker alleen het eindresultaat, maar het is niet moeilijk voor te stellen dat de acteurs vaak moeite gehad hebben om hun teksten foutloos uit te spreken. Maar ook de visuele grappen mogen er zijn. Piloten met krulspelden onder hun vlieghelm, worstjes die worden gebraden in de uitstoot van de vliegtuigen, invalidenparkeerplaatsen en parkeermeters op het dekvliegdekschip, het is allemaal verschrikkelijk flauw, maar het werkt wel.

Vooral bekend en erg leuk is de liefdesscène tussen Topper en Ramada, waarin er een ei met spek op haar buik gebakken wordt. Intussen hebben de piloten van ‘Hot Shots!’ ook nog een “serieuze” missie te voorbrengen. Doel is de vernietiging van de nucleaire fabriek van Saddam Hoessein, toen nog volop aan de macht in Irak. Een speciale vermelding is op zijn plaats voor Jerry Haleva, die de rol van de dictator niet alleen in het vervolg zou spelen, maar ook in het fantatische ‘The Big Lebowski’. Wel worden er over het Midden-Oosten grappen gemaakt, die gezien het huidige klimaat in de VS wellicht als heel erg politiek incorrect gezien zouden kunnen worden.

‘Hot Shots!’ is in elk geval prima vermaak voor een avondje waarop je niets beters te doen hebt en een aanrader om een licht-chagrijnige bui mee te verdrijven. Wordt gevolgd door een sequel die minstens zo leuk is.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 13 december 1991