Hotel Rwanda (2004)

Regie: Terry George | 121 minuten | actie, drama, thriller, oorlog | Acteurs: Don Cheadle, Sophie Okenodo, Nick Nolte, Joaquin Phoenix, Desmond Dube, Fana Mokoema, Cara Seymour, Xolani Mali, Hakeem Kae-Kazim, Tony Kgoroge, Rosie Motene, Neil McCarthy, Mabutho Sithole

‘Hotel Rwanda’ is een vakkundig gemaakte film, Engels gesproken en uiteraard ondertiteld. Menigeen zal bij de titel denken: “alsjeblieft geen ellende over Ruanda meer”. Dat is onterecht. De film is gebaseerd op de waar gebeurde belevenissen van Paul Rusesabagina. Toch is de film nergens zo schokkend als hij zou kunnen zijn, zonder te verhullen tegen welke verschrikkelijke achtergrond het verhaal zich afspeelt. Regisseur Terry George (‘Some Mother’s Son’, ‘In the Name of the Father’) heeft vooral een warme en ontroerende film gemaakt. Hij slaagt er moeiteloos in de kijker te betrekken bij de belevenissen van de uiterst sympathieke Paul. Af en toe is de toon bijna vrolijk. Toch geeft George, haast tussen de regels door, een verhelderend beeld van wat zich nu precies in Ruanda heeft afgespeeld. Alleen al daarom is het een aanrader.

De film als kunstwerk beschouwen, blijft moeilijk. Je ontkomt namelijk niet aan de vraag: wie zijn goed en wie zijn fout? Het verhaal is eigenlijk een aanklacht tegen de “westerse naties” die dit allemaal maar hebben laten gebeuren, nadat ze hun eigen burgers geëvacueerd hebben. Om Nick Nolte als goedwillende en verbitterde VN-officier te citeren, nadat hij Paul heeft verteld dat er weinig hulp van buitenaf valt te verwachten: “In their eyes you’re not even a nigger. You’re an African.” Kortom: wie kan het wat schelen? Het is vreselijk, maar het is wel vreselijk waar.

Dat wil niet zeggen, dat het een klaagfilm is. In tegendeel. Ook moet gezegd worden, dat niet iedereen op basis van huidskleur of afkomst bij voorbaat goed of fout is. Een zwart radiostation speelt een bijzonder kwalijke rol en de directeur van het Belgische Sabena, blijkbaar eigenaar van het hotel, stelt alles in het werk om Paul te helpen.

Wat de acteurs betreft: Don Cheadle is geweldig als Paul Rusesabagina. Van Sophie Okenodo moet je houden om haar in haar rol als zijn vrouw te appreciëren. Misschien doet ze iets teveel haar best, maar wellicht is haar karakter wat te weinig uitgewerkt. Joaquin Phoenix heeft maar twee seconden nodig om zijn karakter neer te zetten, maar kan hij ook iemand anders spelen dan een nogal onbetrouwbaar persoon? Jean Reno speelt de directeur van het Belgische Sabena, maar staat om onduidelijke redenen niet op de officiële creditlist.

‘Hotel Rwanda’ is een mooie, afgewogen, warme en verhelderende film. Bovendien stelt het verhaal zeer actuele problemen aan de orde. Alleen al om het gesteggel in de Tweede Kamer over het uitzenden van militairen naar probleemgebieden in de juiste context te kunnen zien, is het een absolute aanrader.

Hugo Visser

Bioscooprelease: 17 maart 2005