Hotell (2013)

Regie: Lisa Langseth | 97 minuten | drama | Acteurs: Alicia Vikander, David Dencik, Anna Bjelkerud, Mira Eklund, Henrik Norlén, Simon J. Berger, Lisa Carlehed, Johan Jonason, Ben Kamijo, Emmeli Johansson Stjärnfeldt, Victor Trägårdh, Leif Edlund, Jakob Tamm

Het is een logische wens van de leden van de groepstherapie: even ontsnappen aan de problemen van je eigen bestaan. Als de therapeut een paar weken op vakantie gaat, vindt de depressieve Erika (Alicia Vikander) het tijd om dit idee ook in praktijk te brengen. Samen met de vier andere leden vlucht ze naar de anonimiteit van hotels waar iedereen zich kan overgeven aan zijn of haar (soms vreemde) wensen.

Het is een onorthodoxe methode die met veel liefde en humor door regisseur Lisa Langseth in beeld wordt gebracht. De leden helpen elkaar hun angsten te trotseren en verlangens te aanvaarden. Ze martelen Rikard, zodat hij zich een echte Maya-indiaan kan voelen. Ze juichen de chronisch verlegen Ann-Sofie toe als ze langs het zwembad paradeert. Zo reizen ze twee weken lang van hotel naar hotel. Het geheel heeft een prettige, bijna feelgood-achtige sfeer.

Maar die bekijk je niet met de ogen van een anonieme passant. Want aan de hotelreis gaat een lange indringende eerste akte vooraf, waarin we de oorzaak van Erika’s depressie zien. In slechts twee à drie scènes wordt ze neergezet als een succesvolle zwangere zakenvrouw die alleen het beste van het beste wil: er is een datum gepland voor de keizersnede en de duurste commode is besteld. Maar dan gaat het mis. Haar kindje wordt te vroeg geboren en raakt zwaar gehandicapt. Dat hoort niet in het leven van Erika. “Maar ik heb een keizersnede gepland! Ik wil niet nu bevallen!,” schreeuwt ze uit als ze hoort dat het kindje via de natuurlijke weg ter wereld moet komen.

Haar praktisch ingestelde vriend wil daarna verder met hun leven, maar Erika wil haar kindje niet zien of aanraken. Door Langseths dogma-achtige stijl – rauw, bovenop de acteurs, maar zonder schokkerige beelden – komt het eerste kwartier binnen als een bom. Het ontneemt je de adem en zet het luchtige tweede gedeelte in een heel ander perspectief.

De hotelreis is (mede) daardoor niet alleen komisch, maar ook ongemakkelijk en vervreemdend. Het zet aan tot nadenken over verwerking en acceptatie. Dit wordt razend knap en prachtig verbeeld door de ijzersterke cast, met Vikander voorop. Hoe vreemd de personages ook zijn, ze worden met subtiel spel geloofwaardig neergezet.

De klassieke vertelvorm in drie aktes – drama, ontsnapping en de onvermijdelijke terugkeer naar de realiteit – verraadt Langseths theaterverleden. De duidelijke overgangen zijn soms even wennen, maar werken ook op het witte doek. Het geeft ‘Hotell’ gelaagdheid en diepgang, waardoor het zich onderscheidt van vergelijkbare dogmafilm als ‘Italian For Beginners’, waarin een groep cursisten met elkaar op reis gaat.

Er zijn genoeg kritiekpuntjes aan te wijzen: de te lange aanloop, het middengedeelte waarin ieder groepslid te keurig om de beurt aan bod moet komen en het dramatische slot. Maar Langseth toont altijd liefde voor haar karakters en behandelt ze met respect. Dat, en de fantastische cast, maakt ‘Hotell’ tot een geslaagde film.

Bart Boersma

Bioscooprelease: 7 augustus 2014