Hou Holland schoon (2008)

Regie: Arne Toonen | 38 minuten | drama, korte film | Acteurs: Bob Offenberg, Meshach Kumi, Kevin de Wit, Johan Draaijer, Sven Joustra, Sergio van Geel, Oscar Elsenburg, Clinty Thuijls, Roeland Ludoph, Gillis Biesheuvel, Thomas Boer, Job Raaijmakers, Fatma Genc, Hicham Khelifi, Ada Nwosu, Jacqueline Honigh, Laura Smetsers, Willem Honigh, Mattijn Hartemink, Theo Pont

‘Hou Holland schoon’ staat er te lezen op een dak van een groot flatgebouw in de omgeving waar deze korte film met de gelijknamige titel zich afspeelt. Een dubbelzinnige betekenis, maar er kan zelfs een derde uitleg aan gegeven worden: Oorspronkelijk bedoeld als het zorgen voor je omgeving en geen afval verspreiden, is de leus Hou Holland schoon ook de mening van de groep Lonsdale jongeren. Deze hardcore jeugd wil alle buitenlanders uit Nederland weren. Je zou echter het motto ook kunnen opvatten als het wensen dat alle radicaal (of liever: niet tolerant) denkenden uit Nederland verdwijnen.

In eerste instantie lijkt het scenario van Robert Jan Overeem niet op de originaliteitsprijs af te stevenen. Het verhaal van ‘Hou Holland schoon’ vertoont opvallend veel raakvlakken met films als ‘American History X’ en zelfs de recente speelfilm ‘Skin’ van eigen bodem. Hierin heeft het hoofdpersonage ook een vriend van een andere nationaliteit en wordt deze vriendschap naarmate het verhaal vordert onder hevige druk gezet, dank zij de invloed van neonazi’s. Bij Jesse en Harvey zie je het nauwelijks aankomen. Hoewel Jesse duidelijk opkijkt naar zijn oudere broer, is niet echt duidelijk waarom dat zo is. Echt vriendelijk is Maik namelijk nooit tegen zijn jongere familielid, hij pest hem en laat vaak merken dat hij niets van hem moet weten. Toch besluit Jesse op een gegeven moment in de film om zich een hardcore kapsel aan te meten. Het Lonsdale shirt dat hij te leen vraagt van Maik, mag hij daarop zelfs hebben, zo trots is Maik ineens op Jesse. Harvey doet het niet zoveel omdat hij de consequenties nog niet begrijpt, of beter gezegd, die gevolgen niet vermoedt. Later in de film heeft het verhaal toch nog een behoorlijke verrassing in petto, waarmee de film meteen punten scoort. De motivatie van de hoofdpersoon is misschien niet te begrijpen, maar het laat heel goed de gevaren zien van het meelopen, niet alleen voor je omgeving, maar ook voor jezelf.

Acteerwerk is prima in orde, al heeft Bob Offenberg soms moeite om zijn teksten naturel over te laten komen. Toch lukt het de twaalfjarige acteur, die vooral bekend is als zanger, de kijker aan zich te binden. Meshach Kumi steelt de scènes waarin hij speelt. De hardcore jongeren komen heel overtuigend en daardoor angstaanjagend over. De scènes waarin Jesse en Harvey het spel Knights of Twilight naspelen zijn vooral inventief, met echte zwaardgevechtgeluiden. Het beeld dat in ‘Hou Holland schoon’ geschetst wordt van delen van de Nederlandse samenleving is inktzwart en stemt je verre van vrolijk. De korte film is goed geproduceerd en geregisseerd en past uitstekend in de serie One Night Stand waarvoor hij is gemaakt.