How to Marry a Millionaire (1953)

Regie: Jean Negulesco | 95 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Marilyn Monroe, Betty Grable, Lauren Bacall, David Wayne, Rory Calhoun, Cameron Mitchell, Alexander D’Arcy, Fred Clark, William Powell, George Dunn, Percy Helton, Robert Adler, Harry Carter, Tudor Owen, Maurice Marsac

Al speelde ze eerder al wat bijrollen in films en was ze het grote publiek inmiddels al opgevallen, het jaar 1953 betekende de definitieve doorbraak van Marilyn Monroe. Eerst gaf ze haar geheel eigen interpretatie van Lorelei Lee in de filmversie van de hitmusical op Broadway, ‘Gentlemen Prefer Blondes’. En nog in datzelfde jaar steelde ze show toen ze samen met partners-in-crime Betty Grable en Lauren Bacall een drietal fortuinzoekers met een hart van goud speelde in ‘How to Marry a Millionaire’ van de in Roemenië geboren regisseur Jean Negulescu. Een film die niet alleen beroemd is vanwege de glamoureuze sterrencast als ook vanwege de revolutionaire technische snufjes die werden geïntroduceerd.

Fotomodellen Schatze Page (Bacall), Pola Debevoise (Monroe) en Loco Dempsey (Betty Grable) zijn vastbesloten rijke kerels aan de haak te slaan. Om dat voor elkaar te krijgen huren ze voor een jaar een luxueus appartement in downtown Manhattan. Ze kunnen die mannen natuurlijk niet in hun eigen woning ontvangen! ’s Avonds togen ze in hun mooiste jurken naar chique clubs om daar geschikte rijke vrijgezellen te strikken. Het duurt niet lang of de drie hebben beet. Schatze lijkt de vetste vis te hebben gevangen, ‘haar’ miljonair JD Hanley (William Powell), is een Texaanse oliemagnaat en weduwnaar, wiens zachte en vriendelijke aard zijn grootste manco compenseert: hij had haar vader kunnen zijn! Loco moet genoegen nemen met de norse en getrouwde Waldo Brewster (Fred Clark), terwijl Pola maar moet afwachten of haar onbetrouwbare liefje (Alexander D’Arcy) wel echt de rijkaard is die hij beweert te zijn.

Maar net als met ware liefde is ook het pad naar ware hebzucht niet zo simpel en daarom krijgen alle drie de dames alternatieve potentiële liefdes op hun pad. Schatze wordt min of meer gestalkt door Tom Brookman (Cameron Mitchell), een volhardende arbeider. Althans, dat denkt zij. In werkelijkheid bulkt hij namelijk van het geld, maar dat zie je er niet aan af. En zeker Schatze, die al eerder teleur is gesteld in de liefde, niet. Loco ontmoet ondertussen een arme maar aantrekkelijke boswachter (Rory Calhoun) en Pola – die stekeblind is maar weigert haar bril op te zetten omdat ze bang is dat mannen haar dan niet meer aantrekkelijk zullen vinden – valt voor de charmes van Freddie (David Wayne), de eigenaar van het appartement die gezocht wordt voor belastingontduiking.  Zullen de dames uiteindelijk kiezen voor het grote geld of voor de romantiek…?

In de hedendaagse maatschappij komt het thema dat vrouwen een rijke man zoeken om zich te onderhouden wat gedateerd over. Desondanks is de film dat niet. Het script van Nunnally Johnson zit vol met grappen, kwinkslagen en knipogen naar de realiteit (zo wordt er indirect verwezen naar Humphrey Bogart en bandleider Harry James, in die tijd de echtgenoten van respectievelijk Lauren Bacall en Betty Grable). En ook al wordt de hebzucht van de dames op de hak genomen, desondanks toont het script ook hun ware aard: het zijn stuk voor stuk warme, grappige en uiteindelijk ook trouwe meiden. Monroe, Bacall en Grable hebben vast een gezellige tijd gehad tijdens de opnames, want het plezier straalt er van af. En ook de heren – de altijd uitstekende William Powell en de charmante Cameron Mitchell voorop – laten zien wat ze in huis hebben.

De film oogt in zijn geheel beeldschoon; cinematograaf Joseph MacDonald maakt van een film met een niet al te bijzonder verhaaltje een feest om naar te kijken met zijn prachtige shots in rijke kleuren van New York en Manhattan. ‘How to Marry a Millionaire’ was de eerste productie van 20th Century Fox die in Cinemascope werd opgenomen, maar de film werd pas enkele maanden later in de bioscopen gebracht, waardoor ‘The Robe’ de geschiedenisboeken is ingegaan als de eerste Cinemascope-film. ‘How to Marry a Millionaire’ was eveneens een van de eerste waarin gebruik werd gemaakt van stereophonic sound; de film begint dan ook met de ouverture ‘Street Scene’ van componist Alfred Newman en zijn orkest.
Al die grootsheid, pracht en praal compenseren het simpele verhaaltje van deze film. Want hoogstaande filmkunst is het allemaal niet. Toch is het erg vermakelijk en bovendien een lust voor het oog.

‘How to Marry a Millionaire’ verschijnt woensdag 1 augustus 2012 op blu-ray (‘Forever Marilyn: The Blu-ray collection’).