Howl (2010)

Regie: Rob Epstein, Jeffrey Friedman | 85 minuten | biografie, drama | Acteurs: James Franco, Mary-Louise Parker, Jon Hamm, Jeff Daniels, Treat Williams, David Strathairn, Alessandro Nivola, Bob Balaban, Aaron Tveit, Peter Orlovsky, Allen Ginsberg, Jon Prescott, Sean Patrick Reilly, Todd Rotondi, Alex Emanuel, Cecilia Foss, Andrew Rogers, Heather Klar, Kadance Frank, Joe Toronto, Johary Ramos, Nancy Spence

‘Howl’ is bijzonder en vooral een sterk persoonlijke beleving. In deze film speelt poëzie een belangrijke rol, maar gaat het scenario en de verhaallijn als basis voor de speelfilm veel verder en dieper. ‘Howl’ is het bijna perfecte verslag van de naoorlogse veranderingen in de Verenigde Staten en de opkomst van de Beat Generation.

Naast het gegeven dat de vertolking van het befaamde gedicht ‘Howl’ van Allen Ginsberg een hoofdrol speelt (en door James Franco – als vertolker van Allen Ginsberg – overweldigend voorgedragen) is de regisseur er op overtuigende wijze in geslaagd het onderwerp en daarmee de film voor een breed publiek aantrekkelijk te houden.

In 1955 schreef Allen Ginsberg, de vertegenwoordiger van de Beat Generation, een lang en bijna episch gedicht dat veel waardering kreeg maar in meer conservatieve kringen als obsceen werd beschouwd. Uitgever Lawrence Feringhetti werd voor het gerecht gedaagd en een zware boete of zelfs gevangenisstraf was denkbaar. De openbare aanklager (prima vertolking van David Strathairn) worstelt oprecht met de door hem niet begrepen inhoud van het gedicht. Ginsberg wordt onder andere verdedigd door de schrijver Jack Kerouac en een advocaat die een briljant betoog houdt. Drama en humor lopen door het hele verhaal ingenieus door en langs elkaar heen.

In het scenario zijn op inspirerende wijze drie verhaallijnen met elkaar verweven. Deze springen heen en weer in tijd : de voordracht van het gedicht, op basis van beschikbare teksten nagespeelde interviews met Allen Ginsberg over de betekening van zijn gedicht en een weergave van de rechtszaak die werd gevoerd over de vermeende obscene inhoud ervan. Hierbij worden de door Ginsberg uitgesproken teksten regelmatig ondersteund door soms sterk beeldende animaties.

James Franco (‘127 Hours’) vertolkt op magnifieke wijze Allen Ginsberg. ‘Howl’ is overtuigend en intrigerend, verplichte kost voor een ieder die van literatuur houdt. ‘Howl’ zit ook als speelfilm sterk in elkaar door de luchtige mengeling van heftige teksten, animatie, voordracht en ook humor. Een sublieme tijdsweergave. Actief kijken, luisteren en genieten. Een groots gedicht dat sterke cinema oplevert.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 26 mei 2011