Huevos de oro – Golden Balls (1993)

Regie: Bigas Luna | 95 minuten | drama, komedie | Acteurs: Javier Bardem, Maria de Medeiros, Maribel Verdú, Elisa Tovati, Raquel Bianca, Alessandro Gassman, Benicio Del Toro, Francesco Dominedò, Albert Vidal, Ángel de Andrés López, Alicia Moro, Enric Cusí, Francisco Casares, María Martín, Thomas Lusht    

“Ik geloof niet in god, ik geloof in Al Pacino.” Dat zei Javier Bardem nadat zijn grote held hem telefonisch had gecomplimenteerd met zijn acteerprestatie in ‘Before Night Falls’ (2000) van regisseur en kunstenaar Julian Schnabel. Die film opende voor de telg uit een beroemde Spaanse acteursfamilie de deuren naar Hollywood. Als eerste Spaanse acteur in de geschiedenis werd hij genomineerd voor een Oscar voor beste mannelijke hoofdrol. In ‘Before Night Falls’ speelt Bardem de Cubaanse schrijver Reinaldo Arenas, die wordt vervolgd vanwege zijn openlijke homoseksualiteit. Vier jaar later zou de film ‘Mar adentro’ (‘The Sea Inside’), waarin Bardem eveneens de hoofdrol speelt, het felbegeerde gouden beeldje winnen voor beste niet-Engelstalige film. Niet slecht voor een acteur die als ‘hunk’ begon in de zwarte komedies van Pedro Almodóvar en Bigas Luna, waaronder ‘Huevos de Oro’ uit 1993.

In ‘Huevos de oro’ (‘Golden Balls’) speelt Javier Bardem de rol van Benito Gonzalez, een flamboyante macho die ten gronde gaat aan zijn eigen libido. Zijn eerste vriendinnetje, Rita (Elisa Tovati) bedriegt hem met zijn beste vriend Miguel (Alessandro Gassman). Vernederd trekt hij naar Benidorm om daar zijn droom te verwezenlijken: een wolkenkrabber bouwen met zíjn naam erop. Drie jaar later, als hij een kleine projectontwikkelaar is, een relatie heeft met Claudia (Maribel Verdú) en twee Rolexen draagt (‘Waarom niet? Ik heb toch ook twee ballen?’), is het hem nog steeds niet gelukt een wolkenkrabber te bouwen. Hij heeft namelijk geen geld. Daarom besluit hij met Marta (María de Medeiros), de dochter van een bankier, te trouwen. Claudia houdt hij als vriendin erbij (‘Twee ballen, twee Rolexen, waarom niet twee vrouwen?’). Hij begint te bouwen aan zijn wolkenkrabber. Maar dan komt Rita terug en zij zorgt ervoor dat al zijn dromen in duigen vallen. Als alles mislukt is, hij failliet gaat en zijn vrouwen kwijt raakt, krijgt Benito een nieuwe liefde, Ana (Raquel Bianca). Hij vertrekt met haar naar Miami. Daar wordt hij echter zelf geconfronteerd met het leed dat hij zijn vrouwen vroeger heeft aangedaan; Ana houdt er namelijk ook nog een relatie op na…

De films van (José Juan) Bigas Luna staan bekend om de vele seksscènes en surrealistische en dromerige sfeerbeelden in de stijl van de Spaanse kunstenaars Goya en Dalí. Zijn doorbraak bij het grote publiek kwam in 1992 met de film ‘Jamón, jamón’, waarin naast opnieuw Bardem ook een piepjonge Penélope Cruz schitterde. Bigas Luna steekt graag de draak met de traditionele Spaanse (macho-) waarden. Zijn films zijn allemaal vlot van tempo, licht van toon, doorspekt met vette symboliek (tel de fallussymbolen en de verwijzingen naar testikels maar eens in ‘Huevos de Oro’) en vol humor. De film leunt sterk op hoofdrolspeler Javier Bardem. Alleen een begenadigd acteur als hij krijgt het voor elkaar de kijker te laten meeleven met een personage dat de vleesgeworden seksistische mannelijkheid (en dus zo lomp als het maar kan) is. Vooral in de laatste scène is de ironie zo wrang dat je niet anders dan sympathie voor deze onuitstaanbare macho kunt hebben. En dat is geheel de verdienste van Bardem. In de bijrollen zijn enkele populaire Spaanse actrices, onder wie María de Medeiros uit ‘Pulp Fiction’, te zien. Hoe al die dames toch als hondjes achter die hork van een Benito aan blijven lopen is overigens een raadsel. Let verder nog op de cameo van een jonge Benicio del Toro, helemaal aan het einde van de film.

‘Huevos de oro’ is een kluchtige film vol seks, bizarre obsessies, zwarte humor en symboliek. Al komt de humor niet altijd even goed uit de verf. Dat de film boven het gemiddelde uitsteekt is geheel te danken aan de briljante acteur Javier Bardem, die van een in de kern onuitstaanbare macho toch een mens van vlees en bloed weet te maken. Wie van ‘Jamón, jamón’ genoten heeft, doet er goed aan ook ‘Huevos de oro’ eens te bekijken. Dit is Bigas Luna ten voeten uit!

Patricia Smagge

Waardering: 3

Bioscooprelease: 25 juli 1996