Hungry Hearts (2014)

Regie: Saverio Costanzo | 109 minuten | drama, thriller | Acteurs: Adam Driver, Alba Rohrwacher, Roberta Maxwell, Al Roffe, Geisha Otero, Jason Selvig, Jake Weber, David Aaron Baker, Natalie Gold, Victor Williams

Wie niet houdt van claustrofobische scènes, mag de opening van ‘Hungry Hearts’ gerust overslaan. Een man en een vrouw zitten opgesloten in de kleine toiletruimte van een Chinees restaurant in New York. Het toilet bevindt zich in de kelder, niemand kan ingenieur Jude en ambassademedewerkster Mina horen. Gelukkig hebben de twee geen last van claustrofobie.  Helaas heeft Mina wel last van andere psychische problemen. Die komen langzaam tot ontwikkeling tijdens haar huwelijk met Jude en worden pas echt problematisch na de geboorte van hun zoontje.

Omdat die problematiek pas langzaam duidelijk wordt, heb je het eerste half uur van ‘Hungry Hearts’ geen idee waarnaar je kijkt. Helemaal niet erg, na dat eerste half uur wordt de film met de minuut intenser, schrijnender en naargeestiger. Het gezinnetje van Jude bevindt zich in een sociaal vacuüm, geen vriend of familielid dringt er binnen, zodat de claustrofobie nu bezit neemt van het dagelijks bestaan van het gezin. En van de kijker.

Door het gebruik van close-ups en vervormde perspectieven krijgt de kijker geen ruimte om te ontsnappen aan de waanzin van Mina en de zorgen van Jude. Het geeft ‘Hungry Hearts’ een thrillerachtig tintje, dat nooit vloekt met het drama. Dat drama heeft iets te zeggen over de risico’s van het leven in de grote stad. Terwijl de stadsmens ooit beschikte over een sociaal vangnet, verdwijnen nu hele gezinnen in een zelfopgelegde isolatie. Zolang zo’n gezin goed functioneert geen probleem, maar wat als het mis gaat?

Met het voorgaande in het achterhoofd zal het niemand verbazen dat op de aftiteling maar een stuk of tien acteurs staan. Hoewel Adam Driver (Adam uit “Girls”) bovenaan staat, wordt de show gestolen door Alba Rohrwacher. Rohrwacher verbeeldt de wanen van Mina fenomenaal en ziet er bovendien weer uit alsof ze een hele catalogus aan middeleeuwse kwalen onder de leden heeft. Zo roept ze naast afschuw en irritatie ook medelijden op.

Met het indringende en vervreemdende ‘Hungry Hearts’ vervolgt de jonge regisseur Saverio Constanzo een indrukwekkende carrière. Net als in zijn voorgaande films (onder meer ‘Private’ en ‘La solitudine dei numeri primi’) richt hij zich op sociale interacties binnen een onalledaagse setting of met een onalledaags gezelschap. En net als in zijn vorige films doet hij dat met overtuiging en flair.

Bioscooprelease: 23 april 2015
VOD-release: 25 augustus 2015