I, Anna (2012)

Regie: Barnaby Southcombe | 93 minuten | drama, thriller | Acteurs: Charlotte Rampling, Gabriel Byrne, Hayley Atwell, Eddie Marsan, Jodhi May, Ralph Brown, Max Deacon, Honor Blackman, Roger Alborough, Joey Ansah, Leandra Ashton, Simon Balfour, Perry Benson, Caroline Catz, Silvia Crastan, Bryan Dick, Jumayn Hunter, Sarah Lowe, Martin Nickle, Nic Sargeant, Nav Sidhu, Ashley Taylor-Rhys

De recentelijk gescheiden politie-inspecteur Bernie Reid (Gabriel Byrne) lijdt al een tijd aan een hardnekkige vorm van slapeloosheid. Met die achtergrond doorkruist hij ’s nachts uit een soort van bezigheidstherapie Londen. Net wanneer hij tijdens één van zijn nachtelijke tochten een koffietentje verlaat, komt er een oproep binnen van een moord. Het blijkt om ene George te gaan die met een bot voorwerp gruwelijk aan zijn eind is gekomen. Als Bernie op het punt staat de moordplek te verlaten, wordt zijn aandacht gewekt door de charmante Anna (Charlotte Rampling) die rond de flat van de plaats delict rondscharrelt. Hij kan het beeld van de geheimzinnige vrouw niet meer loslaten. Aan de hand van haar kenteken zet hij de achtervolging in om uiteindelijk nader kennis met haar te maken tijdens een date-avond voor vrijgezellen. De weemoedige Anna lijkt te ontdooien en een wederzijds gevoel te ontwikkelen voor de inspecteur. Maar als steeds meer tekenen erop wijzen dat Anna misschien meer van doen lijkt te hebben met de brute moord, moet Bernie kiezen tussen zijn beroepshouding of zijn ontluikende liefde voor de intrigerende vrouw.

Zo ontspant zich een aan film noir verwante thriller die het niveau hoog houdt. Hoewel ‘I, Anna’ wellicht iets te veel onsubtiele signalen en hints (in de vorm van telefooncellen, gesloten deuren en afgebakende ruimtes) geeft over hoe de film werkelijk in elkaar steekt en daardoor wat voorspelbaar kan worden en de plot af en toe geforceerd doch simplistisch overkomt, behoudt de film toch zijn spanning. Dat helpt mee in het spel rondom de vraag wie de werkelijke moordenaar is. Want de toeschouwer blijft lang in het ongewisse of de zoon van de vermoorde man meer met de doodslag heeft te maken of dat Anna als een femme fatale de touwtjes in handen heeft. Of dat er toch een andere verklaring voor de moord is te vinden. Doordat het perspectief van de film voor een groot deel bij Anna blijft, overschrijdt ‘I, Anna’ het eerder genoemde genre en krijgt het een meer psychologisch gestel die past bij de ontwikkelingen die het personage doormaakt (en eerder al heeft ervaren).

De intimiteit van de relatie tussen Bernie en Anna wordt versterkt in zijn tegenstelling tot de buitenwereld, die een abstracte vormgeving heeft gekregen. Debuterend regisseur Barnaby Southcombe (zoon van actrice Rampling) verrast met een fraai modernistisch lijnenspel. Horizontale vergezichten, verticale flatconstructies en vooral sterke dieptelijnen vol perspectief geven ‘I, Anna’ het karakter van een combinatie van (filmisch) expressionisme en Mondriaans kubisme. Die steriliteit wordt geïntensiveerd door het koude kleurgebruik, de veelvuldige en beweeglijke scherptewisselingen en het contrast tussen long shots en extreme close-ups. Bovendien wordt de film ondersteund door minimalistische en melancholische muziek die de leegte nog eens extra versterkt. Het geeft de uitzonderlijke compassie die het stel voor elkaar voelt een mooie rust die goed voelbaar wordt gemaakt. Bernie doet er dan ook alles aan om Anna te beschermen van die boze, rechtlijnige buitenwereld om hun prille liefde in stand te houden.

Maar wat nog het meest overtuigt aan het Europese ‘I, Anna’ is het krachtige acteerwerk van Byrne en, met name, Rampling (voor wie meer wil weten over de actrice verschijnt ook de documentaire ‘The Look’ over haar perspectief van de (film)wereld). Laatstgenoemde weet zich uitstekend in te leven in haar getroebleerde personage en weet tot het einde de betrokkenheid hoog te houden. De kleine onvolkomenheden mogen uiteindelijk de pret niet drukken. Een visueel hoogstaande film met goed acteerwerk verdient een ruime voldoende.

Wouter Los

Bioscooprelease: 27 juni 2013
DVD-release: 3 oktober 2013