I Don’t Know How She Does It (2011)

Regie: Douglas McGrath | 89 minuten | komedie | Acteurs: Sarah Jessica Parker, Greg Kinnear, Pierce Brosnan, Olivia Munn, Seth Meyers, Kelsey Grammer, Christina Hendricks, Emma Rayne Lyle, Jane Curtin, Mark Blum, Jessica Szohr, Busy Philipps, Sarah Shahi, Jennifer Butler, Ronald Scott Maestri

Hoe doet ze het toch, die Sarah Jessica Parker? Een succesvolle baan combineren met de zorg voor twee opgroeiende kinderen en ondertussen zonder haperen in designerkleding en Manolo Blahniks rondparaderen. Als steenrijke Hollywoodster heeft ze het natuurlijk maar gemakkelijk, aangezien ze een nanny heeft die vieze luiers en ander ongemakken voor haar rekening neemt, zodat La Parker de shows van de hipste modeontwerpers kan bezoeken. Maar in de film ‘I Don’t Know How She Does It’ (2011) wil ze ons doen geloven dat ze het heel zwaar heeft om alle ballen tegelijk in de lucht te houden. Haar personage heet dan weliswaar Kate Reddy, maar ze is overduidelijk een variant van Parkers signature role Carrie Bradshaw uit ‘Sex and the City’. Inclusief de voice-over die de gebeurtenissen van scherp commentaar voorziet. Waar hebben we dat eerder gezien…?

Kate Reddy is een hardwerkende moeder van twee, die zich graag wil bewijzen in een echte mannenwereld, de financiële sector. Maar wil ze écht carrière maken, dan kan het niet anders of haar gezinsleven begint eronder te lijden. Manlief Richard (Greg Kinnear) is de kwaadste niet en wil best af en toe oppassen, maar als ook hij een grote klus op zijn werk krijgt aangeboden, komt de relatie onder druk te staan. Dat Kate mag werken met de aantrekkelijke zakenman Jack Abelhammer (Pierce Brosnan), helpt ook niet echt mee om haar relatie met Richard stabiel te houden. Zal Kate echt moeten kiezen tussen haar werk en haar gezin, of weet ze zich wonderwel uit deze penibele situatie te redden?

‘I Don’t Know How She Does It’ is de verfilming van een rasechte chicklit, het gelijknamige boek van Allison Pearson. Voor de liefhebbers van dit genre is deze tandeloze romantische komedie ongetwijfeld smullen, de neutrale kijker zal zich snel vervelen. Geen enkel cliché rond het fenomeen ‘werkende moeder’ wordt geschuwd. De verhouding tussen mannen en vrouwen op de werkvloer is ook al vaker voorbijgekomen op het witte doek. Want natuurlijk heeft Kate ook een mannelijke collega die aast op haar successen. Dan komt haar vrouwelijke collega Momo (Olivia Munn) heel wat voordeliger voor de dag. Geen haar op haar hoofd dat zij ooit een werkende moeder zal worden, ze piekert er niet over. Haar carrière is veel belangrijker. Totdat… (vul zelf maar in, zo moeilijk raden is het niet). Het tekent de voorspelbaarheid van de film. Gelukkig zet Munn de rol leuk neer, waardoor het geen straf is om te blijven kijken. Hetzelfde geldt voor Pierce Brosnan, de charmante zakenman die het wel érg goed kan vinden met Kate, en Christina Hendricks als Kates beste vriendin. Zij geven een klein beetje kleur aan deze romkom. Kinnear, een prima acteur, krijgt hier geen enkele ruimte om op te bloeien. Jammer. Parker is zoals ze altijd is – either you love her or you hate her. De quasi-serieuze onthullingen die de mensen rond Kate over haar doen, voegen weinig toe en hadden best kunnen worden weggelaten.

Deze romantische komedie is het zoveelste vehikel dat Sarah Jessica Parker als een schoen – in dit geval een torenhoge Manolo Blahnik – past. ‘I Don’t Know How She Does It’ is een echte niets-aan-de-hand-film die altijd binnen de lijntjes kleurt en nooit weet te prikkelen. Omdat de bijrollen aardig worden ingevuld en het tempo strak is, kijkt deze door Douglas McGrath geregisseerde film makkelijk weg. Weinig hoogstaand, braaf uitgewerkt, mild humoristisch. Desondanks zullen veel vrouwen zich in Kate kunnen herkennen, waardoor dit ideaal voer is voor een onvervalste meidenavond.

Bioscooprelease: 3 november 2011
DVD- en blu-ray-release: 15 maart 2012