I Give It a Year (2013)

Regie: Dan Mazer | 97 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Rose Byrne, Rafe Spall, Anna Faris, Simon Baker, Minnie Driver, Olivia Coleman, Jason Fleyming, Stephen Merchant, Jane Asher, Anna Skellern, Joseph Millson,

Nat (Rose Byrne) en Josh (Rafe Spall) besluiten na een korte romance te trouwen. Dat ze behoorlijk van elkaar verschillen is voor het verliefde koppel geen probleem. Tijdens hun trouwerij blijken hun vrienden en familie daar anders over te denken. In het eerste jaar van hun huwelijk komen Nat en Josh er achter dat hun botsende karakters voor complicaties zorgen. Het wordt er niet makkelijker op wanneer Nat haar cliënt Guy (Simon Baker) toch wel érg leuk vindt en Josh nog altijd een zwak heeft voor zijn ex Chloe (Anna Faris). Zullen de twee hun eerste jaar huwelijk als stel overleven?

‘I Give It a Year’ is een romantische komedie die begint waar de meeste andere films in het genre eindigen. Nat en Josh trouwen snel, te snel waarschijnlijk, want tijdens hun prachtige bruiloft wordt op een pijnlijke manier duidelijk dat de twee elkaar eigenlijk nog niet zo goed kennen. De film probeert als het ware het genre van romantische komedie op zijn kop te gooien door te kijken wat er gebeurt nadat twee verliefde mensen trouwen. Het is een interessant uitgangspunt, ware het niet dat de film voor het grootste deel alsnog romcom clichés verwerkt in het verhaal, zoals hoofdrolspelers die ontdekken dat iemand anders de ware is. De standaard romantische scènes in de stromende regen ontbreken ook niet.

Het cynische toontje en de standaardscènes rijmen niet met elkaar. De makers lijken niet te kunnen kiezen tussen het vertellen van hun eigen verhaal en het behagen van de kijker die bepaalde verwachtingen heeft bij een romantische komedie. Wellicht dat het ligt aan de achtergrond van scenarioschrijver en regisseur Dan Mazer die eerder de scripts van ‘Borat’ en ‘Brüno’ schreef. Mazer wilde dat de film in eerste instantie een komedie zou zijn en daarna pas romantisch. Maar ook in het komediegedeelte weet de debuterend regisseur niet voldoende te overtuigen. Veel grappen en vooral veel komisch bedoelde situaties slaan totaal niet aan, met als hoogte (of liever diepte-) punt het trio waarin Chloe in verzeild raakt. Het duurt te lang en de humor is ver te zoeken.

Minnie Driver is dan wel weer hilarisch als de botte zus van Nat die een crush heeft op Justin Bieber. Maar Olivia Colman slaat als vreemde therapeut de plank volledig mis. Rafe Spall was voor ‘I Give It a Year’ vooral te zien in bijrollen (‘One Day’, ‘Prometheus’), maar is als flierefluiter Josh een leuke hoofdrolspeler. Rose Byrne zit opgescheept met de minst sympathieke hoofdrol: die van perfectionistische en ambitieuze vrouw. De rol is vergelijkbaar met het karakter dat ze in ‘Bridesmaids’ speelde. Je raakt als kijker dan ook meer betrokken bij de charmante Josh dan bij Nat. Dat ook Anna Faris een leuker karakter speelt dan Byrne, zorgt ervoor dat je wil dat Josh en Chloe zo snel mogelijk bij elkaar komen. Faris is trouwens een goede vondst als vriendelijke wereldverbeteraar. Ze laat zien dat ze meer kan dan alleen absurde komedies.

‘I Give It a Year’ probeert het romantische komedie nieuw leven in te blazen door verder te gaan dan de meeste films. Het lukt de makers maar half dankzij slechte grappen en het gebruik van romcom clichés. De film is niet in balans ondanks enkele hilarische bijrollen. Een gemiste kans.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 21 februari 2013
DVD- en blu-ray-release: 10 juli 2013