I Wish-Kiseki (2011)

Regie: Hirokazu Koreeda | 123 minuten | drama | Acteurs: Koki Maeda, Ohshirô Maeda, Ryôga Hayashi, Cara Uchida, Kanna Hashimoto, Rento Isobe, Hoshinosuke Yoshinaga, Hiroshi Abe, Yoshio Harada, Isao Hashizume, Kirin Kiki, Masami Nagasawa, Yui Natsukawa, Jô Odagiri, Nene Ohtsuka, Yûna Taira

Dagelijks wandelt de twaalfjarige Koichi (Koki Maeda) van huis naar school, heuvel op over de openbare weg, in ganzenpas met klasgenootjes. Het decor wordt beheersd door de vulkaan Sakurajima. Deze dekt Koichi’s woonplaats Kagoshima regelmatig toe met een fijne laag as. Koichi is gefascineerd door het idee dat de vulkaan ooit zal uitbarsten. Het zou er misschien voor zorgen dat hij wordt herenigd met zijn vader Kenji en zijn broertje Ryunosuke. Zij wonen in een andere stad, Hakata. Kenji (Joe Odagiri) speelt met verve de rol van mislukte rocker en nietsnut. Dus woont Koichi met zijn misnoegde en gedesillusioneerde moeder Nozomi (Nene Ohtsuka) bij zijn grootouders en kan hij alleen telefonisch wetenswaardigheden uitwisselen met zijn broertje Ryunosuke (Ohshiro Maeda). De aangekondigde opening van een hogesnelheidslijn (shinkansen) tussen Kagoshima en Hakata brengt Koichi op een idee. De energie die vrijkomt op het moment dat twee hogesnelheidstreinen elkaar passeren, kan zijn wens doen uitkomen. Maar daarvoor moet Koichi er wel getuige van zijn. Met zijn vriendjes Makoto en Tasuku zet hij zich aan een snood plan om – onder schooltijd – op de juiste tijd op de juiste plek te kunnen zijn.

Ondersteund door luchthartige Japanse hillbilly-muziek brengt regisseur Hirokazu Kore-Eda, die ook het scenario schreef, in ‘I Wish’ de levensvisies van drie generaties samen: jeugd, volwassenheid, ouderdom. Het eerste perspectief wordt bepaald door ontluikende dromen, verwachtingen, liefdes, het tweede dreigt te worden gefrustreerd door diezelfde aspecten, het derde is berustend in hun uitwerking. Tot, dus, de komst van de shinkansen. Dan krijgen opa (Isao Hashizume) en zijn maten het op hun heupen. Met ruggesteun van de nodige sake dromen ze hardop van een nieuw economisch wonder. Opa zelf blaast zijn ingedutte carrière als bakker nieuw leven in en ontwikkelt plannen om een traditionele Japanse cake weer op de markt te brengen. En oma? Die oefent voor hula-danseres.

‘I Wish’ ontluikt zoals in het leven van jonge mensen het bewustzijn ontwaakt. In het begin ontbeert de film (ogenschijnlijk) een richting, een doel, een verhaal. De film komt dan nog over als een jochie dat in het klaslokaal afwezig naar buiten staart. Als de aftiteling echter begint, blijkt in de tussenliggende tijd ongemerkt een overgang te hebben plaatsgevonden. Dan blijkt alles in ‘I Wish’, ook het dromerige begin, deel van een nauwgezet plan. Evenals met diens eerdere film  ‘Nobody Knows’ geeft Kore-Eda met ‘I Wish’ vorm aan de ervaring van het leven als kind, een levensfase waarin alles nog mogelijk is, waarin fantasie en werkelijkheid elkaar nog kunnen overlappen, en waarin je de gebeurtenissen en omstandigheden die heden en toekomst vormgeven, nog ongestraft van je af kunt laten glijden.

Martijn Laman

Bioscooprelease: 26 april 2012
DVD-release: 16 augustus 2012