Ibbeltje (2004)

Recensie Ibbeltje CinemagazineRegie: Ben Sombogaart | 150 minuten | komedie, familie | Acteurs: Denise van Es, Annet Malherbe, Kees Hulst, Chris Bolczek, Leny Breederveld, John Buijsman, Aat Ceelen, Walter Crommelin, Jimmy Lange, Jur van der Lecq, Jörgen Raymann, Tjitske Reidinga, Hanneke Riemer, Waldemar Torenstra, Erik van Muiswinkel

De boeken van Annie M.G. Schmidt zijn bijna zonder uitzondering ideaal om op het witte doek te brengen. De verhalen zijn tijdloos en herkenbaar en universele thema’s als vriendschap en familie worden gebracht met veel humor en eigenwijze hoofdpersonages. De eerste boekverfilming van Annie M.G. Schmidt (1911-1995) was ‘Abeltje’, dat in 1998 in de bioscoop kwam. Maar eigenlijk zijn de verhalen en boeken van de Grande Dame van de Nederlandse jeugdliteratuur te vol om in zo’n anderhalf uur te proppen. Een miniserie is daarom vaak een goed alternatief. Gelukkig dat in het geval van ‘Ibbeltje’ de juiste keuze is gemaakt.

Ibbeltje (Denise van Es) is een meisje van nog geen tien, een pittig kind dat heel goed weet wat ze wil. Haar moeder (Annet Malherbe) en vader (Kees Hulst) hebben een geheim dat echter in de eerste aflevering al verklapt wordt. Ibbeltjes moeder, Petronella, is vroeger een kat geweest en dat is de reden dat ze als er een hond in de buurt is, altijd de boom in vlucht en ze zo goed met de twee huiskatten, Rosencrantz en Guildenstern, kan praten. Geheel tegen de verwachtingen van haar ouders in, accepteert Ibbeltje dit feit en wil ze, nieuwsgierig als ze is, alles te weten komen over vroeger. Maar daar hebben paps en mams geen zin in of tijd voor, Ibbeltje – én de kijker – zullen dus geduld moeten hebben om het levensverhaal van haar ouders te achterhalen.

De verfilmingen van Annie M.G. Schmidt-verhalen hebben een bepaalde charme, die grotendeels veroorzaakt wordt door de onechtheid van de decors. Meest in het oog springend zijn hierbij de dieren, zeer vakkundig gemaakt door Max Verstappen. De dieren zijn poppen, die over het algemeen allemaal kunnen praten. Zelfs een kind ziet nog dat ze niet echt zijn, maar door de leuke mimiek van de karakters en de meeslepende vertelling valt dat nauwelijks op. ‘Ibbeltje’ werd geheel in de studio opgenomen en vervoermiddelen, zoals het bootje waarin ze uit vissen gaan, zijn dus allemaal nep. Dit geeft de serie een genoegelijke sfeer. Het acteerwerk is ook prima. Je zou Annet Malherbe kunnen beschuldigen van overacteren, maar haar theatrale gebaren en gezichtsuitdrukkingen passen juist heel goed bij de serie. Denise van Es als de modernere uitvoering van Ibbeltje (het personage Ibbeltje werd al in 1961 geschreven) doet het uitstekend en weet ieders hart te veroveren. De rest van de cast is ook goed gekozen, met de Chris Bolczek als de gemene heer Pinkepank er uitspringend. ‘Ibbeltje’ is vermaak voor jong en oud en een absolute aanrader, of je nu wel of niet van katten houdt.

DVD-release: 1 mei 2018 (Annie MG Schmidt 8 DVD collectie)