Ice Age: Collision Course (2016)

Regie: Mike Thurmeier, Galen T. Chu | 100 minuten | animatie, avontuur, komedie, familie | Originele stemmencast: Nick Offerman, Adam Devine, Simon Pegg, Jennifer Lopez, Melissa Rauch, Stephanie Beatriz, John Leguizamo, Max Greenfield, Seann William Scott, Denis Leary, Keke Palmer, Josh Peck, Queen Latifah, Ray Romano, Jesse Tyler Ferguson, Wanda Sykes, Jessie J, Neil deGrasse Tyson, Michael Strahan, Chris Wedge | Nederlandse stemmencast: Jack Wouterse, Carlo Boszhard, Tygo Gernandt, Eddy Zoëy, Daphne Bunskoek, Froukje de Both, Arjan Ederveen, Jeroen Woe

Hoe veel sequels zouden er nog komen op ‘Ice Age’? Sinds het origineel uit 2002 zijn al verschenen ‘Ice Age: The Meltdown’ (2006), ‘Ice Age: Dawn of the Dinosaurs’ (2009), ‘Ice Age: Continental Drift’ (2012) en nu is er ‘Ice Age: Collision Course’ (2016). Zolang de wereldwijde opbrengst maar blijft groeien – en dat doet het – blijven Blue Sky Studios en 20th Century Fox avonturen produceren van het prehistorische dierengezelschap. De kwaliteit van de films gaat weliswaar steeds verder achteruit, maar de opbrengst groeide van 3,8 miljoen dollar voor de eerste film door naar 6,5 miljoen voor de tweede en respectievelijk 8,8 en 8,7 miljoen voor de derde en vierde episode uit de lucratieve ‘franchise’. En zo is wat ooit begon als frisse en erg grappige animatiefilm uitgegroeid tot een ordinaire melkkoe. Wat dan wel weer in het voordeel van ‘Ice Age’ en zijn vele vervolgfilms spreekt: in alle films worden de centrale personages door dezelfde acteurs van stem voorzien. Het is daarom extra jammer dat de kwaliteit van de dialogen die ze voorgeschoteld krijgen zo hard achteruit holt…

Het eekhoorntje Scrat heeft, in tegenstelling tot de voorgaande films, een redelijk cruciale rol in ‘Ice Age: Collision Course’. Zijn eeuwige zoektocht naar eikeltjes en, als hij er dan eindelijk één heeft, de neurotische drang om deze ten koste van alles te willen beschermen heeft hem al vaker in de problemen gebracht. Ook nu is hij weer op dreef. Terwijl hij probeert zijn eikeltje te begraven, zodat anderen hem niet kunnen afpakken, activeert hij per ongeluk een verlaten ruimtevoertuig. Deze space shuttle neemt hem mee de ruimte in, waar hij nog meer chaos veroorzaakt. Zonder zich er bewust van te zijn, schiet hij namelijk asteroïden en meteoren af, die regelrecht richting de Aarde gaan. Manny (Ray Romano), de wollige mammoet, maakt zich intussen zorgen om veel trivialere zaken, zoals het ophanden zijnde huwelijk tussen zijn dochter Peaches (Keke Palmer) en Julian (Adam Devine), terwijl de luiaard Sid (John Leguizamo) gedumpt wordt door zijn vriendin Francine (Melissa Rauch). Tijdens het feestje ter ere van het huwelijksjubileum van Manny en Ellie (Queen Latifah) slaat het noodlot toe. Letterlijk. Een aantal van de meteoren slaan in en de dieren moeten rennen voor hun leven. Om zichzelf te redden moeten Sid, Manny, Diego (Denis Leary) en de rest van de groep hun huis verlaten om te beginnen aan een zoektocht om de bedreiging te stoppen. Ze reizen naar exotische nieuwe landen waar ze worden geconfronteerd met een aantal nieuwe kleurrijke figuren.

Naast de genoemde stemacteurs horen we onder meer Jennifer Lopez (zij het slechts enkele zinnetjes), Nick Offerman, Simon Pegg, Seann William Scott, Jesse Tyler Ferguson en Josh Peck. Een keur aan grote namen dus, die graag een paar woorden willen inspreken voor een leuk zakcentje. Want alles aan ‘Collision Course’ straalt uit dat deze film uitsluitend gemaakt is om geld op te brengen. Het verhaal is weinig origineel en voorspelbaar, maar erger nog is dat er zo weinig leuke grappen in de film te vinden zijn. Er is weliswaar humor, maar die is van een bedenkelijk niveau. De allerjongsten zullen ongetwijfeld wél moeten lachen om deze onderbroekenlol, maar van de geslaagde kwinkslagen uit de eerste film, die ook volwassenen aanspraken, is niets meer over. Kleurrijk is het geheel wel, met een bonte stoet aan nieuwe personages die echter geen eeuwigheidswaarde lijken te hebben. Wat overblijft is een vluchtig niemendalletje dat bijzonder veel moeite heeft om overeind te blijven, maar ongetwijfeld de bioscoopkassa’s weer flink zal laten rinkelen.

Bioscooprelease: 13 juli 2016
DVD- en blu-ray-release: 16 november 2016