Ice Soldiers (2013)

Regie: Sturla Gunnarsson | 91 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Dominic Purcell, Adam Beach, Michael Ironside, Gabriel Hogan, Benz Antoine, Daina Barbeau, Raoul Bhaneja, Nicu Branzea, Greg Steven Brown, stefen Hayes, Carinne Leduc, Camille Sullivan

Mensen die de producties van SyFy met droge ogen kunnen bekijken en die zich niet laten afleiden door goedkope CGI en slecht acteerwerk: voor hen is ‘Ice Soldiers’ misschien gemaakt. Dit goedkope, Canadese tv-vehikel is een povere actiefilm waar weinig energie, liefde en denkwerk in is geïnvesteerd. Deze productie oogt als een relikwie uit een ver verleden, terwijl deze film toch in 2013 is ingeblikt. De special effects ogen echter als een scène uit een computerspel dat ergens eind jaren 90 werd uitgebracht. Yep. Zo slecht dus.

In het noorden van Canada ontdekt een wetenschappelijke expeditie genetisch gemodificeerde Russische supersoldaten die ingevroren zitten in het ijs. Deze krijgers willen de Westerse wereld op gewelddadige wijze met het communistische gedachtegoed kennis laten maken. De expeditieleden doen er alles aan om het rode gevaar te stoppen.

‘Ice Soldiers’ is een vergaarbak van vergane glorie. In de vergetelheid geraakte acteurs als Dominic Purcell en Michael Ironside worden aan het werk gehouden. Erg aardig van regisseur Sturla Gunnarsson, maar deze werkverschaffing levert geen sterke film op. De liefhebber van slappe pulp zal hier misschien nog van genieten, maar ook deze niche groep zal hier geen klassieker in zien. Purcell heeft naast zijn deelname in “Prison Break”niets noemenswaardigs meer gedaan. Ook in ‘Ice Soldiers’ toont hij zich geen groots talent. De kolos is in beeld, maar dat is het dan ook wel. Hij mist charisma en talent. Zonde.

Ronduit pijnlijk is het om Ironside in deze troep op te zien draven. Ooit was hij een vaste acteur van Paul Verhoeven en draafde hij op in Hollywood blockbusters als ‘Starship Troopers’ en ‘Total Recall’, maar anno 2014 is hij veroordeeld tot dit soort meuk. Dat Ironside tot voor kort voornamelijk de kost verdiende als stem van Sam Fisher (de hoofdpersoon uit videogamefranchise ‘Splinter Cell’) zegt wat dat betreft genoeg.

‘Ice Soldiers’ mist spanning, overtuigende special effects en erger nog: aansprekende personages en sterk acteerwerk. Dit soort films worden om middernacht geprogrammeerd op commerciële zenders. Misschien is het raadzaam om toch maar naar bed te gaan dan. Dit is tijdverspilling.

‘Ice Soldiers’ verschijnt woensdag 5 maart 2014 op DVD.