If You Only Knew (2000)

Regie: David Snedeker | 111 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Johnathon Schaech, Frank Vincent, Dayna Danika, James LeGros, Rainbeau Mars, Annie Corley, Lainie Kazan, Miguel A. Núñez Jr., Paul Sampson, Victor J. Pancerev, Blumes Tracy, David E. Ornston, David Markey, Alison Eastwood, Jo Yang, David Snedeker, Gabrielle Anwar

Een comedy met als thema homoseksualiteit, maar zónder flauwe en ordinaire homograppen: ja, het kan! Er zijn namelijk al verschillende komedies gemaakt waarin deze twee elementen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, en waar de romantiek dan ook ver te zoeken is. Denk bijvoorbeeld aan films als ‘I Now Pronounce You Chuck & Larry’ en ‘Boat Trip’. ‘If You Only Knew’ verschilt daarin van bovenstaande films. Zoals de filmposter al doet vermoeden is dit een romantische comedy, waarin dit thema op een andere manier centraal staat.

Wanneer de mislukte journalist Parker (Johnathon Schaech) in slaap valt in zijn appartement terwijl hij nog een aantal kaarsen heeft branden, fikt zijn gehele appartement af. Hij moet op zoek naar iets nieuws in New York. Na verschillende appartementen te hebben bekeken, met de daar clichématig bijbehorende verschrikkelijke huisgenoten, komt hij uiteindelijk bij het appartement van Sam (Alison Eastwood) terecht. Door een misverstand denkt Sam dat Parker homo is en laat hem dan ook bij haar wonen, aangezien ze alleen wil samenwonen met een homo. Parker blijft zijn toneelspel geruime tijd volhouden omdat hij met de minuut verliefder wordt op Sam. Naast het feit dat ze denkt dat hij op mannen valt, heeft ze ook een prille relatie met de overspelige Ben (David Snedeker). Dit alles bij elkaar levert de nodige gênante en vermakelijke momenten op.

Deze low budget film is geen blockbluster, de bekende namen zijn ver te zoeken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit geen geslaagde film is. Het verhaal is niet ontzettend origineel en de situaties zijn leuk maar ook al in meerdere films vertoond. Denk aan situaties zoals dat Sam zich in het bijzijn van Parker omkleedt en doucht en hem wil koppelen aan haar homomaatje. De plot van de film is dan ook niet heel verrassend, maar toch heeft deze film zijn eigen charme. De hoofdrolspelers zijn goed gecast en sympathiek. Hier en daar zijn er een paar vermakelijke grappen en situaties ingegooid. Daarnaast zijn de homograppen niet te plat en te ranzig. Regisseur David Snedeker, zelf ook te zien in de rol van ‘Ben’, heeft met deze debuutfilm dan ook een geestige en aandoenlijke film gemaakt.

Concluderend is ‘If You Only Knew’ dan ook prima vermaak wanneer je er niet te veel van verwacht. Als je op zoek bent naar een lichte film met de nodige romantiek en een Happy End zit je goed.

Redactie Cinemagazine