Imagine: John Lennon (1989)

Regie: Andrew Solt | 100 minuten | muziek, biografie, documentaire | Acteurs: John Lennon, Yoko Ono, Paul McCartney, George Harrison, Ringo Starr, David Bowie, Phil Spector, Cynthia Lennon, Julian Lennon, Sean Lennon, Al Capp, May Pang

‘Het is moeilijker muziek te schrijven op een zacht kussen dan op een harde bank, hoor.’ Geeft John Lennon als reactie op de uitlokkende vraag van een journalist over zijn grote huis en rijkdom. Het antwoord spreekt voor het karakter van de ex-Beatle. Tijdens ‘Imagine: John Lennon’ maakt de kijker kennis met de persoonlijke en publieke wereld van deze wereldberoemde Brit.

Maar wat kan een documentairemaker nog toevoegen wanneer het leven van de hoofdpersoon al een film op zich is? Het antwoord laat zich raden. En toch hebben de makers van ‘Imagine’, uit 240 uur beeldmateriaal een picturale levensloop gecreëerd die bij een ieder tot de verbeelding zal spreken en waarschijnlijk toevoegingen doet aan de persoonlijke beeldvorming rondom John Lennon tot dan toe.

Door het benutten van kleurenopnames die afwijken van de bekendere zwart-wit beelden, geeft regisseur Andrew Solt (This is Elvis) het icoon John Lennon zijn persoonlijke gezicht terug, zonder zijn legendarische invloed uit te vlakken. Wie de jaren zestig en zeventig niet (bewust) heeft meegemaakt zal ‘Imagine’ wellicht ervaren als het tot leven zien komen van De Nachtwacht. Want waar Lennons geschiedenis grotendeels in overbekende beelden wordt herinnerd, geeft deze documentaire met zeldzaam archiefmateriaal dynamiek aan de veelal statische prenten die tot nu toe in verschillende media waren te vinden.

Door middel van een kunstig toegevoegde voice over, vertelt John Lennon zelf over zijn leven, The Beatles, de muziek, drugs, de invloed van Yoko Ono en over zijn ‘commercial of peace’ in ons eigen Hilton Hotel in Amsterdam. Het eindigt allemaal op die bewuste 8 december 1980, wanneer Mark David Chapman om tien minuten voor elf het leven van Lennon wegneemt.

De makers blijven niet bij een biografische afspiegeling van Lennons leven. Door de selectie van het juiste beeldmateriaal bewerkstelligen zij een historisch perspectief waarin thema’s als roem, succes, muziek en drang naar wereldvrede met veel ondersteunende muziek kan worden gelinkt aan de populaire cultuur van nu. Evenals de grote verschillen die er sindsdien zijn ontstaan. Voorzien van zijn grootste hits, poëtische uitspraken en interviews, zet ‘Imagine’ je aan het denken. Een tijdsbeeld wordt geschetst.

Voor de echte muziekliefhebber is ‘Imagine’ een kijkje in de keuken van een groot songwriter. Wees daarbij getuige van de opnamesessies van de bekendste hitsongs, en zie Lennon samen met producer Phil Spector geschiedenis schrijven in de studio. Maar uiteindelijk is het vooral de kijk op zijn persoonlijke leven en karakter, die de makers met sprekende voorbeelden tot leven hebben gebracht en waarschijnlijk geconserveerd hebben voor komende generaties.

Tjeerd Kooistra

Bioscooprelease: 26 januari 1989