Impardonnables (2011)

Regie: André Techiné | 111 minuten | drama | Acteurs: André Dussollier, Carole Bouquet, Mélanie Thierry, Adriana Asti, Mauro Conte, Alexis Loret, Zoé Duthion, Sandra Toffolatti, Andrea Pergolesi

De op leeftijd zijnde Franse womanizer/schrijver Francis komt naar Venetië voor rust en inspiratie. Hij zoekt een kamer met drie ramen, waarvan een op het oosten, maar de vrouwelijke makelaar heeft een veel beter aanbod: een huis op het afgelegen eilandje Sant’ Erasmo. Zonder dat hij het echt ziet zitten, maar wel diep onder de indruk van de minstens een generatie jongere makelaar, besluit hij het huis te bekijken. “Goed, ik doe het,” luidt zijn antwoord, “mits jij bij me intrekt.” “Je bent gek, je kent me niet eens!” is haar reactie.

‘Impardonnables’, van de Franse regisseur en scenarioschrijver André Téchiné, maakt dan een sprongetje van anderhalf jaar vooruit (niet de enige keer overigens dat er perioden overgeslagen worden): Francis en Judith – de makelaar – zijn inmiddels getrouwd en Judith haalt in een bootje Francis’ dochter Alice en kleindochter Vicky op. Niet lang daarna verdwijnt Alice spoorloos. Niet in staat zich nog te concentreren op zijn werk, stuurt Francis een privédetective op pad om erachter te komen waar zijn dochter zich bevindt. Die privédetective, Anna Maria, die een fles wodka per dag soldaat maakt, heeft vroeger een relatie gehad met de dus biseksueel zijnde Judith. Alles wijst er overigens op dat Alice het weer aan heeft gelegd met haar grote liefde, de drugsdealende aristocraat Alvise, met wie Judith ooit ook een nacht heeft doorgebracht. Of niet, dat weet ze niet meer zeker. Ondertussen maken we ook kennis met de pas vrijgekomen zoon van Anna Maria, Jérémie. De verliefde gevoelens van Francis hebben namelijk inmiddels plaatsgemaakt voor jaloezie. Omdat hij vermoedt dat Judith een minnaar heeft, betaalt hij Jérémie om haar te schaduwen. Met alle consequenties van dien.

In ‘Impardonnables’, een verfilming van het boek van Philippe Djian, schetst Téchiné een portret van mensen die niet in staat zijn gelukkig te zijn, maar daar wel met heel hun hart naar verlangen. Helaas blinken ze er slechts in uit van hun eigen leven en dat van hen die hen omringen een puinhoop te maken. Verschillende thema’s passeren de revue: de een heeft bindingsangst, de ander een verslaving, teveel ambitie, jaloezie, ouderschapsproblemen, agressiviteit…. De personages worden overtuigend neergezet door een over de gehele linie solide acterende cast. Omdat de hoofdrolspelers zo onvoorspelbaar zijn, weet je nooit wat hun volgende stap is en omdat enkele personages niet vies zijn van het gebruiken van geweld, ligt er een onderhuidse spanning in de scènes. Hoewel het verhaal niet onderdoet voor een gemiddelde aflevering uit een soap, zijn het de personages die centraal staan en niet de gebeurtenissen op zich. Dat heeft als gevolg dat enkele verhaallijnen onaf en dus onbevredigend aanvoelen. Het is daarnaast moeilijk om één echt sympathiek karakter te vinden met wie de kijker zich graag zal identificeren. De geloofwaardigheid is daarnaast soms wel wat ver te zoeken. Wat Judith precies in de veel oudere Francis ziet, is niet duidelijk; omgekeerd is het wel makkelijk in te zien waarom een vrouwen verslindende oude man als Francis voor deze onafhankelijke, wereldwijze vrouw valt. De manier waarop de verdwijning van Alice in het verhaal verweven is voelt ook wat geforceerd aan, zeker de afloop van Anna Maria’s onderzoek.

‘Impardonnables’ profiteert wel van de setting: Venetië van de minder toeristische kant. Het moet een genot zijn daar te filmen en dat uit zich in het aantrekkelijke camerawerk. Dit in combinatie met het goede acteerwerk en de boeiende thema’s maakt dat  ‘Impardonnables’ net een voldoende scoort.

Bioscooprelease: 27 oktober 2011
DVD-release: 28 februari 2012