In Name Only (1939)

Regie: John Cromwell | 94 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Carole Lombard, Cary Grant, Kay Francis, Charles Coburn, Helen Vinson, Katherine Alexander, Jonathan Hale, Nella Walker, Alan Baxter, Maurice Moscovitch, Peggy Ann Garner, Spencer Charters

In de ogen van hun gemeenschappelijke vrienden en Alecs ouders heeft zijn vrouw Maida bovenmatig veel begrip voor Alecs horkerige gedrag. Hij schrikt er zelfs niet voor terug om haar en plein public te schofferen. Wat ze echter niet weten, maar waar Alec al snel na de huwelijkssluiting achter is gekomen, is dat Maida alleen met hem is getrouwd vanwege zijn geld en maatschappelijke status. Om deel uit te mogen maken van Alecs rijke familie en de bijbehorende luxe heeft ze zelfs haar grote liefde de wacht aangezegd die uit wanhoop zelfmoord heeft gepleegd op de dag van haar huwelijk met Alec.

Dan leert hij Julie Eden kennen. Na de dood van haar man is ze lang alleen gebleven, maar nu raakt ze al snel van Alec gecharmeerd, net als haar dochtertje Ellen. Wanneer ze erachter komt dat hij getrouwd is, probeert ze hun ontluikende liefde in de kiem te smoren door de zomervakantie voortijdig af te breken en haar werk als illustratrice in Manhattan voort te zetten. Maar Alec reist haar achterna en dwingt Maida om eindelijk in te stemmen met een scheiding. Maida stemt toe, maar gaat eerst een reis naar Europa maken met zijn ouders om niet het mikpunt van spot te worden op het moment dat hun echtscheiding bekend wordt gemaakt. Maar Maida zou Maida niet zijn als ze Alec zomaar zou opgeven.

Cary Grant en Carole Lombard zijn erg fris en ontroerend als het door iedereen tegengewerkte paar dat blijft vasthouden aan hun liefde voor elkaar. Die liefde is niet bepaald stereotiep. Ten eerste is het een buitenechtelijke affaire en verder vertelt hij Julie dat ze vooral geld moet blijven verdienen, omdat hij financieel uitgekleed zal worden door Maida en dus financieel van haar afhankelijk zal zijn. Ook Helen Vinson is erg goed als Maia’s onsympathieke vriendin die azijn in plaats van speeksel heeft en er niet voor terugschrikt om te proberen Alec, de man van haar ‘beste vriendin’, te verleiden.

Maar de ster van de film is Kay Francis. Een koele, berekenende schoonheid die met haar intriges en kille hebzucht de rillingen over je rug laat lopen vanwege de wreedheid die ze zo achteloos toepast en die de film erg spannend maakt door haar onberekenbare gedrag. Moedig van Francis om deze impopulaire rol van een verachtelijk wezen zo prachtig te vertolken. Het resulteert in een mooi en boeiend drama dat je niet snel vergeet.

Diana Tjin-A Cheong