In the Line of Duty: Hunt for Justice (1995)

Regie: Dick Lowry | 90 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Adam Arkin, Nicholas Turturro, Dan Lauria, Melissa Leo, Stephen Root, Dean Norris, Dell Yount, Michael Raynor, Miguel Ferrer, David Alan Smith, Susan V. Hansen, Marie Mathay, Liam Kearns, James A. Williams, John Carroll Lynch, J.C. Cutler, Isabell O’Connor, Amyliz Schaub, John Paul Gamoke, Marin Osterberg, Mary Woolever, Garth Schumacher, Clyde Lund, Emil Herrera, Jeff Tatum, Robert Pall, Eric D. Howell, John Rehborg, Tammara Melloy

Om de werkzaamheden van de FBI onder de aandacht te brengen, is de ‘In the Line of Duty’ serie in het leven geroepen. De reeks televisiefilms behandelt waargebeurde zaken waarin de FBI een sleutelrol vervulde. Slim speurwerk en ouderwetse noeste arbeid zijn oplossing voor de meest prangende vragen. Vragen als wat te doen met een links idealistisch gezin dat bommen ter beschikking heeft. Detective Mike Garret (Turturro) is een hardwerkende diender met een passie voor zijn vak. Passie verandert in een obsessie als Mike’s beste vriend Philip wordt neergeschoten door een terroristenbende. De detective wil de in het harnas gestorven politieman wreken en zet alles op alles om de gangsters te stoppen. Mike’s verbetenheid wordt getemperd door de norse FBI-agent Gabriel Valentino (Arkin) die de losgeslagen detective begeleidt in zijn persoonlijke vendetta. De bende doet er alles aan om uit handen van de wet te blijven en probeert hun kinderen zo normaal mogelijk op te voeden. Het leggen van bommen is voor de link-radicale club net zo’n normale zaak als het opblazen van milieuvervuilende overheidsgebouwen. De FBI en politie kunnen de bende niet gepakt krijgen, omdat de terroristen hun aanslagen zeer zorgvuldig plannen en telkens verhuizen.

‘In the Line of Duty: Hunt for Justice’ is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het is de bedoeling dat je na afloop van de rolprent een idee krijgt hoe de klopjacht op de terroristische bende is verlopen. Een interessant uitgangspunt. Helaas wil ‘In the Line of Duty: Hunt for Justice’ nooit spannend worden. De reden is het zwalkende script. Regisseur Dick Lowry kan geen keuzes maken en belicht afwisselend de kant van terroristenfamilie en de FBI. Klinkt goed op papier misschien, maar de cast presteert onder de maat. Vooral Miguel Ferrer maakt een onbeholpen indruk als terroristenleider Thomas Manning. Tot overmaat van ramp komt de hyperactieve Turturro nogal irritant over als de met een vet accent behepte New Yorkse detective. Het spel van de cast kent geen uitschieters en is middelmatig op z’n best. Gelukkig is de film met behoorlijk wat vaart geschoten. Er wordt niet lang stilgestaan bij karakterontwikkelingen of het opvoeren van de spanningsboog.

Je kunt ‘In the Line of Duty: Hunt for Justice’ beschouwen als een als een film vermomde reconstructie: sober, minimalistisch en feitelijk. Dat feitelijk kun je ook vervangen voor het woord droog. Heb je interesse in de FBI, dan is de film misschien wel een kijkje waard. Boeit de overheidsorganisatie je niet veel, dan is deze film beslist te saai voor je. Regisseur Nick Lowry laat goed naar voren komen dat politiewerk voornamelijk uit ouderwets speurwerk, het gebruik van gezond verstand en volharding bestaat. Niet uit wapengekletter en bruut geweld. Jammer genoeg zijn dat juist de elementen die het merendeel van de politiefilms zo interessant maakt. De FBI light is in dit geval een laf product, weliswaar zonder dikmakers maar ook zonder smaak.