In the Line of Duty: The F.B.I. Murders (1988)

Regie: Dick Lowry | 92 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Teri Copley, Ronny Cox, Geoffrey Deuel, Becky Gelke, Bruce Greenwood, Richard Jenkins, Ronald G. Joseph, Dorothy Keller, Anne Lange, Silvio Luciano, Deborah May, Peter McRobbie, Doug Sheehan, David Soul, Craig Thomas, Jaime Tirelli, Michael Gross, Randal Patrick, Loren Peele, Kathleen Layman, Tracy Roberts

Om de schade die de filmindustrie de geheimzinnige FBI heeft aangedaan, terug te draaien is de ‘In The Line Of Duty’ serie in elkaar gezet. De franchise gunt je een kijkje achter de schermen van de overheidsorganisatie en ontkracht alle vooroordelen over de elite-politiemacht. De regenjas-dragende brigade vol corrupte dienders zoals Hollywood de FBI vaak neerzet, blijkt niet te bestaan. In het integer gemaakte ‘In the Line of Duty: The F.B.I. Murders’ zie je hoe twee ontspoorde misdadigers een goed op elkaar afgestemd team ontwrichten en lamleggen. Het decor van ‘In the Line of Duty: The F.B.I. Murders’ is het Florida van de jaren 80. Twee criminelen leven een gevaarlijk dubbelleven. Redneck duo Matix (Gross) en Platt (Soul) vertelt hun gezin dat ze slimme handelaren zijn, maar in werkelijkheid doen de mannen niets meer dan ordinaire overvallen plegen. Het liefst met veel geweld en gekleed in camouflagepakken. De buitenwereld vermoedt niets, want Matix presenteert zichzelf als vroom Christen en Platt oogt als een betrokken stiefvader die zijn zoontje leert basketballen.

Eenmaal samen vormen de mannen een dodelijke twee-eenheid met een passie voor moord. De FBI krijgt de killers in de gaten en komt achter hun werkwijze. Een val wordt opgezet. Het duo geeft zich niet zonder slag of stoot gewonnen en er ontstaat een bikkelhard vuurgevecht midden op straat. Voor een tv-film heeft ‘In the Line of Duty: The F.B.I. Murders’ een ongekend harde sfeer. Met dank aan de sterke rolbezetting: Gross en Soul zijn enorm goed op dreef als moordend paar. Vooral het sadistische ondertoontje dat Soul in zijn personage weet te leggen, komt sterk naar voren. De op het eerste gezicht zo goeiig ogende Platt blijkt een moordlustige maniak te zijn die geen waarde hecht aan levens. Ook niet aan het zijne. Gross zet Matix neer als een vrouwenverslinder met een dubieus verleden die zich handig verschuilt achter zijn geloof. Stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over de criminelen en hun verleden. Met de minuut wordt de situatie hachelijker en de informatie over de boeven steeds verontrustender. Je weet dat het niet goed af gaat lopen.

Tegenover de sterk acterende Gross en Soul staan de minder interessante FBI personages. De dienders worden sterk vertolkt door ervaren rotten als Bruce Greenwood en Ronny Cox, maar toch raken ze ondergesneeuwd door de intrigerende schurken. Toch blijft het interessant om naar de good guys te kijken, omdat regisseur Dick Lowry de band tussen de politiemannen goed naar voren weet te brengen. Als je dag in dag uit met geweld wordt geconfronteerd en continu onder grote druk staat en het met niemand behalve met je collega’s kunt delen, ontstaat er een verwantschap. Lowry en de bevlogen cast weten de sfeer tussen de dienders goed neer te zetten en de gebruikelijke cliches te vermijden. Het is verfrissend om van een agent te horen dat hij bang is voor vuurwapens. Ook hoor je de FBI geen seksistische grappen maken, maar zich aan ouderwetse kantoorhumor bezondigen.

Hoewel ‘In the Line of Duty: The F.B.I. Murders’ gebaseerd is op een waargebeurd verhaal verandert de film nooit in een eendimensionele heldenverering. Lowry reconstrueert de geschiedenis aan de hand van feitelijke informatie. Je ziet dus bange agenten en compleet doorgeslagen criminelen in een onhandig vuurgevecht terechtkomen. Het verloop van de strijd is erg beklemmend in beeld gebracht. ‘In the Line of Duty: The F.B.I. Murders’ is een eerbetoon aan gesneuvelde agenten geworden zonder de waarheid geweld aan te doen. Het heeft een zeer spannende en intelligente film opgeleverd waarin de cast op de toppen van hun kunnen acteert.