In the Line of Fire (1993)

Regie: Wolfgang Petersen | 128 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Clint Eastwood, John Malkovich, Rene Russo, Dylan McDermott, Gary Cole, Fred Dalton Thompson

De moord op Kennedy blijft veiligheidsagent Frank Horrigan (Clint Eastwood) achtervolgen. Volgens de erecode van het vak had hij toen de kogel voor de president op moeten vangen, maar door een moment van onoplettendheid is dat niet gelukt. Sindsdien wordt Horrigan voornamelijk ingezet om undercoverwerk te doen. Wanneer hij onderzoek doet naar een man die de huidige president bedreigt, blijkt dat de bedreigingen serieus genomen moeten worden. Als vervolgens deze man, Booth (John Malkovich), contact opneemt met Horrigan, kan het kat-en-muisspel beginnen.

Het uitgangspunt van de film is betrekkelijk eenvoudig, maar het zijn de acteerprestaties die het niveau bepalen. Eastwood is uitstekend als de typische eigenheimer die zich door niets en niemand de les laat lezen. Met name de botsingen tussen de fanatieke Horrigan en de White House chief of staff Harry Sargent (Fred Dalton Thompson), die slechts belang hecht aan de verkiezingspeilingen, zijn sterk. Maar het is Malkovich, die werkelijk een briljante performance levert als de (bijna) psychopathische afgedankte CIA-agent, die wraak wil nemen op het systeem.

Regisseur Wolfgang Petersen weet de plot van ‘In the Line of Fire’ spannend uit te werken. Terwijl de kijker ziet, dat Booth zijn plan steeds verder succesvol uitwerkt, wordt Horrigan door zijn superieuren verweten spoken te zien. Na een aantal verkeerde inschattingen, moet hij zelfs de veiligheidsdienst verlaten vlak voor het moment dat Booth  wiens echte naam dan overigens al wel bekend is  uitgekozen heeft om toe te slaan. Naast de suspense tussen agent en moordenaar, is er in de film ook ruimte voor een spanning van meer amoureuze aard tussen Horrigan en zijn collega-agent Lilly Raines (Rene Russo). Hoewel deze verhaallijn niet het sterkste aspect van de film is, zet Russo een goede en geloofwaardige rol neer als zelfverzekerde agente.

‘In the Line of Fire’ is een spannende film, die  ondanks enkele langzame momenten  zeker niet verveelt. Er wordt een goed beeld gegeven van de druk van tegengestelde belangen die bestaan binnen het team dat functioneert rondom de Amerikaanse president. Daarnaast wordt de kijker gedwongen de overeenkomsten te zien tussen de agent die tot het uiterste gaat om het leven van de president te beschermen en de moordenaar die dit juist doet om dat leven te beëindigen. Dit komt goed naar voren wanneer Booth in een telefoongesprek Horrigan uitdaagt om toe te geven dat de gelijkenis tussen beide personen eigenlijk zeer groot is. Horrigans woedende respons spreekt boekdelen.

Boudewijn de Boe

Bioscooprelease: 23 september 1993
4K UHD-release: 16 juni 2021