In the Loop (2009)

Regie: Armando Iannucci | 102 minuten | komedie | Acteurs: Peter Capaldi, Tom Hollander, Gina McKee, James Gandolfini, Steve Coogan, Olvia Poulet, Chris Addison, James Smith, Zach Woods, Mimi Kennedy, Anna Chlumsky, Enzo Cilenti, Lucinda Raikes, James Doherty, David Rasche, Johnny Pemberton, Chipo Chung, Del Pentecost, Joanna Scanlan, Joanna Brookes, Rita May, Paul Higgins, Alex MacQueen, Eve Matheson, Will Smith, Harry Hadden-Paton, Reid Sasser, Samantha Harrington

Stel je voor dat Rita Verdonk haar collega Mark Rutte zou uitmaken voor rukker. Of dat Obama zijn Russische ambtsgenoot hartelijk zou begroeten met een welgemeende zakkenwasser. Als we de Britse film ‘In The Loop’ mogen geloven, gaat het er in politieke kringen nogal ruw en fors aan toe. De tijd van tutoyeren lijkt zo goed als voorbij. Politici schelden elkaar tegenwoordig gewoon de huid vol en doen er alles aan om collega’s belachelijk te maken. ‘In The Loop’ is dan ook een gitzwarte satire die ons een kijkje laat nemen achter de schermen van de machine die de goede gang van zaken in de wereldorde moet bewaken.

De prent is gebaseerd op een reeks van de vermaarde zender BBC. In “The Thick of It” werd de Britse regering gedurende drie seizoenen duchtig in zijn hemd gezet. De serie kreeg verschillende onderscheidingen bij de prestigieuze BAFTA awards en werd omschreven als een moderne versie van  “Yes, Minister”, de bekende sitcom die zich afspeelde op het bureau van een minister. Wij houden het op een politieke aflevering van “The Office” die minstens even bijtend en gevat is.

Een echt coherent verhaal is er niet in ‘In The Loop’. De gezaghebbers van de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk staan op het punt om een oorlog te ontketenen in het Midden-Oosten. Wat volgt is een georganiseerde chaos waarbij allerlei hoge piefen en hun gevolg het conflict proberen te rechtvaardigen of ontkrachten met zoveel mogelijk gekonkelfoes.

Eén van de centrale figuren is Minister van Buitenlandse Zaken Simon Foster die zowat de meeste oncharismatische en slappe functionaris uit de Britse geschiedenis moet zijn. Ongelofelijk eigenlijk dat deze nitwit het zover geschopt heeft. De man dient vooral als opvulsel van vergaderzalen en zit stevig in de zak van de keiharde Malcolm Tucker. Deze kranige chap maakt de dienst uit als spin-doctor en gaat tekeer als een menselijke AK-74 die iedere dwarsligger op zijn pad bestookt met one-liners en schuimbekkende verwensingen. Foster probeert zich in de debatten te mengen maar slaat de bal meermaals mis met zijn onhandige uitspraken.

Deze bij momenten erg hilarische en pijnlijke prent dendert met een rotvaart vooruit. Hoewel er eigenlijk niet veel wereldschokkends gebeurt is dat vooral te danken aan de vlijmscherpe dialogen die de personages vrijwel elke seconde uit hun strot duwen. Daardoor blijft ‘In The Loop’ een in vitriool gedrenkt document waarin egotripperij en eigenbelang primeren. Toch zal deze zwarte komedie niet iedereen kunnen plezieren. Het camerawerk is op het irritante af en het politiek gezwets zal voor veel filmkijkers hoogstwaarschijnlijk een groot obstakel vormen. Wie graag de debatten in de Tweede Kamer volgt zal zich daarentegen ongetwijfeld verkneukelen.

Jochem Geelen